رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان: زیست فناوری انتخاب نیست الزامی برای رفع چالش های کشاورزی و امنیت غذایی است.

به گزارش خبرنگار مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران دکتر جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، در مراسم افتتاحیه همایش زیست فناوری در خدمت رفاه و تعالی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت: تغییرات اقلیمی، فرسایش خاک، بحران آب و پیری کشاورزان از جمله چالش های پیش روی کشاورزی است. با این مشکلات که بخش کشاورزی و امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد چاره کار در یک جمله، استفاده از فناوری های نو است.

وی با برشماری فناوری های نو در کشاورزی از جمله کشت در محیط های کنترل شده، روش‌های نوین زراعت و کشت گیاهان مقاوم به تنش ها و کشت مستقیم برنج، استفاده از اینترنت اشیا، توسعه فناوری ها و سیستم های آبیاری هوشمند با توجه به محدودیت های آبی کشور، توسعه کسب و کارهای نوین در بخش کشاورزی در نهایت زیست فناوری، مهندسی ژنتیک و استفاده از محصولات تراریخته افزود: مهمترین اهداف فناوری زیستی در کشاورزی مقابله با چالش های پیش روی تولید در کشاورزی و کنترل فقر و بهره‌گیری پایدار از منابع پایه تولید و استفاده از ظرفیت بی بدیل مولکول‌های حیاتی هستند.

دکتر جعفری ادامه داد: در روش های سنتی اصلاح نباتات، رقم مقاومی که دارای ژن مقاومت است، ولی دارای سایر صفات نامطلوب است، با ارقامی که حساس هستند ولی دارای صفات مطلوب دیگری هستند تلاقی می دهیم و سپس تا شش نوبت تلاقی برگشتی می‌دهیم، این روش زمانبر و هزینه بر است و معایب دیگری هم دارد. ما با ابزار بیوتکنولوژی این راه را کوتاه می کنیم و ارقام و ژنوتیپ های مقاوم را معرفی می کنیم. ایجاد تغییرات ژنتیک و محصولات تراریخته یکی از دیگر ابزار پیشرفته برای کشاورزی محسوب می‌شود. محدودیت های زیادی را در اصلاح نباتات سنتی داریم که یکی از آنها نبود منبع ژن است که اصلاح نباتات سنتی را متوقف می‌کند. در این موارد ما از مهندسی ژنتیک و انتقال ژن استفاده می‌کنیم. در اینجا یک راه می‌ماند که برای ژنهای مفید و حیاتی می‌توانیم استفاده کنیم که مهندسی ژنتیک است. استفاده از زیست فناوری یک انتخاب نیست بلکه الزام است. برخی مردم ممکن است ملاحظاتی در مورد آثار بلند مدت انتقال ژن و مهندسی ژنتیک داشته باشند که پژوهشگران می توانند با استفاده از روش‌های مختلف مهندسی ژنتیک از جمله سیس ژنتیک نسبت به رفع این نگرانی‌ها اقدام کنند.

همایش زیست فناوری در خدمت رفاه و تعالی کشور از سوی ستاد توسعه زیست فناوری و به همت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، انجمن ایمنی زیستی، انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه زنجان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه زنجان آغاز به کار کرد.

دکتر یدالله رجایی رئیس دانشگاه آزاد زنجان، دکتر جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان، دکتر آبسالان، رئیس اداره کل محیط زیست استان، دکتر تولایی، رئیس کمیته ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر مرادی، رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی زنجان و جمعی از مروجین کشاورزی، کارشناسان و مدیران، اساتید دانشگاه زنجان، دانشجویان دانشگاههای زنجان و علاقمندان از صبح امروز آغاز به کار کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.