معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد:

کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپی تحول اجتماعی ایجاد کرده است

به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، ایجاد محیط مساعد کسب و کارهای دانش‌بنیان در چند سال اخیر ضمن تحول فضای کسب و کار و تغییر فرهنگ عمومی، یک حرکت اجتماعی رو به جلو برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان شکل گرفته است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در شانزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به شکل‌گیری یک حرکت اجتماعی توسط کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها گفت: چندین هزار شرکت دانش‌بنیان و استارتاپ در اقتصاد کشور فعالیت می‌کند که با تحول‌آفرینی خود توانسته‌اند حرکتی اجتماعی در جامعه و فضای کسب و کار کشور ایجاد کند.

وی با اشاره به این‌که نسل جدید کارآفرینان دانش‌بنیان و استارتاپی فرهنگ جامعه و کسب و کار را متحول می‌کند افزود: در پی تلاش برای ایجاد یک محیط کسب و کار مساعد برای این کسب و کارها نسل جدیدی از کارآفرینان به جامعه وارد شده است که نه تنها با ایده‌های نوآورانه مشکلات جامعه را حل می‌کند بلکه در آینده‌ای نزدیک ساختارهای سنتی اقتصاد را متحول خواهد کرد.

ستاری نقش بانوان در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را ناشی از تغییر فرهنگی حاصل از ایجاد اکوسیستم این کسب و کارها دانست و اظهار کرد: تحولات ناشی از فرهنگ اکوسیستم استارتاپی قابل توجه است به طوری‌که نقش زنان در شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ بسیار پررنگ است. مدیران و افراد کلیدی و تأثیرگذاری تعداد قابل توجهی از این کسب و کارها بانوان هستند که این امر این تحولی بزرگ محسوب می‌شود.

ایجاد تحول در فرهنگ جامعه لازمه شکل‌گیری محیط مساعد کسب و کار

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تأکید بر تغییر فرهنگ جامعه برای اصلاح محیط کسب و کار گفت: اقتصاد و محیط کسب و کار کشور آلوده به درآمد نفت است. این محیط باعث شده است کارآفرینان و صاحبان ایده نتوانند نوآوری‌های خود را به کسب و کار و اشتغال برسانند. دولت نمی‌تواند این محیط را به تنهایی اصلاح کند و عزم جدی جامعه برای تغییر فرهنگ و حرکت به سوی ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری راه‌گشا خواهد بود.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ضرورت وجود محیط مساعد کسب و کار برای بازگشت نخبگان و ماندگاری جوانان خلاق در کشور گفت: اگر نخبگان و جوانان خلاق به این باور برسند که برای کشورشان مفید خواهند بود به کشور بازمی‌گردند. این تفکر تنها در صورت زیست‌بوم مساعد برای کسب و کار آنان ممکن می‌شود.

وی ادامه داد: با ایجاد محیط کسب و کار و زمینه‌های لازم، تا کنون بیش از ۱۱۰۰ نفر از استعدادهای برتر به کشور بازگشته‌اند که عمدتا از دانشگاه‌های مطرح دنیا فارغ‌التحصیل شده‌اند.

 

اکوسیستم استارتاپی ایران منحصر به‌فرد است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که بسیاری از کشورهای همسایه موفق نشدند به پویایی اکوسیستم استارتاپی ایران برسند، افزود: ایران دارای اکوسیستم استارتاپی منحصر به فردی در منطقه است که در زمره بهترین‌ها در دنیا قرار دارد. طی چند سال گذشته توانسته‌ایم محیط مساعدی برای کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپی کشور ایجاد کنیم که فعالان این عرصه بتوانند با ایده‌های نوآورانه خود زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهند.

ستاری ادامه داد: ما یک فضای دو در دو را برای فعالیت کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها فراهم کردیم. خوشبختانه با ایجاد این محیط، بیش از ۳۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارتاپ در اقتصاد کشور فعالیت می‌کند و سال گذشته ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به جایگاه ویژه ایران در شاخص نیروی انسانی بر اساس شاخص جهانی نوآوری (GII) گفت: بیش از ۳۰ میلیون جوان 4.5 میلیون دانشجو ویژگی منحصر به‌فردی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است که در اختیار کشورمان قرار دارد. این در حالی است که در دیگر شاخص‌های نوآوری مانند محیط مساعد کسب و کار باید با تغییر فرهنگ جامعه تحول جدی صورت بگیرد. ما افرادی خلاق و ایده‌پرداز را برای محیطی تربیت می‌کنیم که خواهان آنان نیست و به دلیل وجود یک محیط مناسب بسیاری از جوانان ما در خارج از کشور موفق هستند.

وی با اشاره به ضرورت توجه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به ظرفیت نوآورانه نیروی انسانی گفت: در دانشگاه مبتنی بر نفتی،  استخدام دولتی به آرزوی یک جوان بدل می‌شود و همین موضوع موجب خواهد شد خلاقیت او از بین برود.

نگاهمان به پژوهش را تغییر دهیم

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ضرورت تغییر نگرش به پژوهش اظهار کرد: دانش و فناوری خریدنی نیست بلکه آموختنی است. ما آزمایشگاه‌های مجهزی را می سازیم اما به‌خوبی از آن استفاده نمی کنیم این در حالی است که بودجه پژوهشی ایران از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا بیش‌تر است. وقتی به پژوهشگاه یا آزمایشگاهی می‌روم و می‌بینم چراغ آزمایشگاه خاموش است یا وسایل استفاده نمی‌شود، قلبم به درد می‌آید.

ستاری با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش گفت: باید محیطی ایجاد کنیم تا بخش خصوصی بتواند در کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی سرمایه‌گذاری کند چون بخش خصوصی به خوبی می‌داند سرمایه‌اش را به چه اولویت‌هایی ببرد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که باید ساختار آموزش کشور آن چیزی که باعث می شود دانشگاه های کشور مبدا حرکت و تحول باشند وجود اکوسیستم و محیطی مناسب است و تمامی حلقه‌های زنجیره اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری نقش خود را به درستی در شکل گیری اقتصاد دانش‌بنیان ایفا کند.

 

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی

در ادامه این مراسم، تفاهم‌نامه تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی توسط ستاری و تهرانچی امضا شد. این تفاهم نامه با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد در پژوهش و نوآوری منعقد شده است.

تجلیل از برگزیدگان

همچنین با حضور ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، علی اکبر ولایتی رییس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی، بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از برگزیدگان در حوزه کسب و کار دانش‌بنیان، پژوهش، ایده فناورانه، معاون پژوهش و فناوری برتر تقدیر شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.