دبیر ستاد توسعه زیست فناوری:

کاهش بودجه زیست فناوری، فعالیت های این حوزه را مختل می کند

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با کاهش 40 درصدی بودجه سالانه ستاد توسعه زیست فناوری در لایحه پیشنهادی سال آینده، بسیاری از فعالیت های این حوزه در کشور مختل یا متوقف می شود.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با کاهش 40 درصدی بودجه سالانه ستاد توسعه زیست فناوری در لایحه پیشنهادی سال آینده، بسیاری از فعالیت های این حوزه در کشور مختل یا متوقف می شود. وی افزود: بودجه ستاد زیست فناری در سال 97، حدود 19 میلیارد تومان بوده است که متاسفانه در لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده با کاهش 40 درصدی، 13 میلیارد تومان در نظرگرفته شده است.

دکتر قانعی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به نیروی انسانی متخصصی که در این حوزه داریم، قطعا می توانیم محصولات ساخته شده در داخل را جای محصولات وارداتی در این حوزه قرار دهیم؛ اگر دولت بودجه های زیستی را به اندازه کافی و بر اساس مدلی که ستاد توسعه زیست فناوری ارایه کرده است، ارایه دهد، طی سال های آینده از خروج 200 تا 300 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.

وی یادآور شد: این امر صرفه اقتصادی بسیار خوبی برای دولت دارد؛ ستاد توسعه زیست فناوری از جمله ستادهایی است که نمی گوید از دولت پول می خواهیم، بلکه می خواهیم به دولت کمک کنیم و این امر را با تولید 22 قلم دارو اثبات کرده ایم.

قانعی گفت: در این ستاد فقط توسعه فناوری و تولید پیگیری می شود؛ بنابراین هر کاهشی در بودجه این ستاد منجر به کاهش توسعه فناوری و تولید خواهد شد. در این حوزه مواردی مورد توجه قرار داده شده است که به کشور وارد می شود و با کاهش بودجه و توقف فعالیت ها در این حوزه تداوم واردات را خواهیم داشت.

وی یادآور شد: تاکنون با توجه به فعالیت های صورت گرفته در این ستاد حدود یک میلیارد دلار از محل تولید داخل صرفه جویی ارزی شده است.

ستاد توسعه زیست فناوری یکی از 12 ستاد تحت نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.