شرکت های دانش بنیان توانمند در تأمین 97 درصد نیاز دارویی کشور

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نشست صمیمی با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که 97 درصد داروی مورد نیاز کشور توسط شرکت‌ های دانش ‌بنیان بومی‌ سازی و تولید شده است، گفت: بومی‌سازی و تولید 97 درصد از داروی مورد نیاز کشور از خروج 550 میلیون دلار ارز جلوگیری می‌ کند

به گزارش مرکز اطلاعات بوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، دکتر سورنا ستاری در نشست صمیمی با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که رشد فزاینده استارتاپ ‌ها و ارائه یک خدمت تازه در هر روز تحول جدی در نگاه جامعه به دانشگاه، پژوهش و فناوری را کلید زده است، ابراز امیدواری کرد: با همکاری و همدلی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، روند تحول و جریان‌ سازی فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان با شتاب بیش‌تری ادامه پیدا کند.

 ایجاد محیط مساعد
رئیس ستاد فرهنگ‌ سازی اقتصاد دانش بنیان، برداشتن موانع و مساعد کردن محیط کسب و کارهای دانش‌ بنیان و استارتاپی را رسالت اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هم‌دلی و همیاری دیگر دستگاه‌ها از جمله مجلس شورای اسلامی برشمرد و گفت: ترویج گفتمان و فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان گام مهمی در حمایت از بلوغ و توانمند شدن شرکت‌های دانش‎بنیان است که باید با تحول جدی در قوانین، ساختارها و بروکراسی اداری و بازار ممکن شود.

وی با بیان این‌که حاکمیت اقتصاد متکی به درآمدهای نفتی، مشکلات و موانع جدی را برای کسب و کارهای داخلی ایجاد کرده است، افزود: در این ساختار ناسازگار با خلاقیت و نوآوری، تلاش کردیم تا یک زیست بوم را برای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپی اختصاص دهیم؛ محیطی که جوانان خلاق و کارآفرین بتوانند آزادانه و بدون دغدغه، کسب و کارشان را توسعه دهند و ارزش‌آفرینی کنند.

ستاری، رونق بیش از 4 هزار شرکت دانش‌بنیان، ارزش ‌آفرینی هزاران استارتاپ و درآمد 60 هزار میلیارد تومانی این کسب و کارها را بخش کوچکی از حاصل تلاش جدی به منظور گسترش زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد.
به گفته ستاری، این کسب‌و کارها که بر مدار خلاقیت و نوآوری جوانان تحصیل‌کرده و خلاق حرکت می‌کند، ساختارهای پیشین اقتصاد را متحول ساخته و اکنون نیز اثر خود را در سپهر اقتصاد کشور نمایان کرده است؛ ایران با 2 پله صعود نسبت به سال گذشته در جمع 47 اقتصاد نوآور دنیا قرار گرفته در حالی‌ که اقتصاد سنتی و مرسوم، چندین گام عقب‌تر حرکت می‌کند و این موضوع از پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان ایران حکایت دارد.

توانمند در تأمین 97 درصد نیاز دارویی کشور

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که 97 درصد داروی مورد نیاز کشور توسط شرکت‌ های دانش ‌بنیان بومی‌ سازی و تولید شده است، اظهار کرد: بومی‌سازی و تولید 97 درصد از داروی مورد نیاز کشور از خروج 550 میلیون دلار ارز جلوگیری می‌ کند این در حالی است که 1.8 میلیون دلار متعلق به 3 درصد دیگر است که تا 2 سال آینده به طور کامل توسط فناوران کشور بومی‌سازی می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود این‌که برندهای دانش‌ بنیان ایرانی می ‌توانند تمامی نیاز کشور به داروهای بومی سازی شده را تأمین کنند، قوانین فعلی برندهای تولید کننده داروی داخلی را برای داشتن حدأکثر 85 درصد بازار داخلی داروی کشور محدود می‌کند و 15درصدی که متعلق به برندهای خارجی است 400 میلیون دلار خروج ارز از کشور را به دنبال دارد؛ این در حالی است که تنها یک نمونه از داروی نوترکیب دانش‌بنیان ایران‌ساخت موفق شده است 100درصد بازار کشور پهناوری چون روسیه را در اختیار بگیرد. بنابراین نیازمند تحولی جدی در قوانین و رویکردها هستیم از جمله این‌که نگرش و فرهنگ واردات باید اصلاح شود.

وجود زیرساخت‌های برتری در عرصه نوآوری

ستاری با بیان این‌که معاونت علمی و فناوری تلاش می‌کند اگر هزینه‌ای در پژوهش توسط دولت انجام می‌شود چندین برابر ارزش افزوده به همراه داشته باشد، افزود: رسالت دولت تصدی‌گری در پژوهش‌های کاربردی، کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپی نیست. بلکه صرفاً باید یک محیط مساعد را برای این حوزه‌ ها فراهم کند؛ محیطی که سرمایه‌ گذار بخش خصوصی، سود واقعی را در سرمایه‌ گذاری روی پژوهش ببیند. برای این تحول نیازمند یک محیط جدید هستیم.

به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، کشور ما مهم‌ترین زیرساخت‌ ها و پیش ‌نیازهای شکل‌ گیری این محیط یعنی نیروی انسانی جوان و خلاق را در اختیار دارد. بر اساس شاخص‌ های جهانی نوآوری ایران در صدر کشورهای برخوردار از سرمایه انسانی است و این سرمایه ارزشمند به یک محیط سازگار با کارآفرینی و نوآوری نیاز دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.