نقش بیوتکنولوژی در تغذیه‌ جهان

تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۵۰ میزان جمعیت جهان به ۹ تا ۱۱ میلیارد نفر برسد. روش‌های سنتی تأمین پروتئین علاوه بر صرف انرژی بالا به منابع زیادی احتیاج دارد که پاسخ‌گوی نیاز تغذیه‌ای جوامع نیست. چندین شرکت زیست‌فناوری در حال توسعه‌ ساز و کارهایی هستند که بتوانند زیست‌توده‌های زیست‌تجدیدپذیر را به پروتئین‌هایی کاربردی و دوست‌دار طبیعت تبدیل کنند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از زیست فن، تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۹ تا ۱۱ میلیارد نفر برسد. همچنین آمارها حکایت از افزایش طبقه‌ متوسط دارد؛ که این دو در کنار هم موجب فزونی درخواست محصولات پروتئینی خواهد شد. روش‌های سنتی تأمین پروتئین علاوه بر صرف انرژی بالا به منابع زیادی احتیاج دارد که پاسخ‌گوی نیاز تغذیه‌ای جوامع نیست. چندین شرکت زیست‌فناوری در حال توسعه‌ ساز و کارهایی هستند که بتوانند زیست‌توده‌های زیست‌تجدیدپذیر را به پروتئین‌هایی کاربردی و دوست‌دار طبیعت تبدیل کنند.

شرکت غذایی Impossible  قصد دارد نیازهای پروتئینی نسل آینده را از طریق تولید گوشت‌هایی که از منابع گیاهی به دست آمده‌اند رفع کند. براساس محاسبات انجام شده اگر فردی یک و‌ یک‌چهارم پوند برگر پخته شده از گوشت تولیدی توسط شرکت Impossible را مصرف کند، انرژی‌ای که به دست می‌آورد معادل انرژی‌ای است که برای انجام ۱۰ دقیقه دوش گرفتن و ۱۸ دقیقه پیاده‌روی لازم است.

گوشت گیاهی تولیدی توسط  Impossible می‌تواند برای تهیه‌ صبحانه، پیتزا، ساندویچ، برگر و کوفته استفاده شود. برای تهیه‌ این گوشت از سیب‌زمینی، گندم، ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه، قندها، پیوند‌‌دهنده‌ها و چربی‌های مفید استفاده می‌شود.

راز طعم و بوی مشابه گوشت گیاهی با گوشت حیوانی، مولکول هِم (heme) است. مولکول هِم یک حمل‌کننده آهن در خون است که در گیاهان و جانوران وجود دارد. علت رنگ قرمز خون نیز مولکول‌های هِم هستند. شرکت Impossible ابتدا هِم موجود در ریشه‌ سویا را استخراج می‌کند، سپس آن‌ را وارد مخمر اصلاح شده‌ ژنتیکی می‌کند تا بتواند هِم مورد نیاز برای تولید گوشت خود را به دست آورد.

شرکت غذایی Clara شرکت دیگری است که برای تولید پروتئین‌های آینده با ایده‌ای جدید اقدام کرده است. تولید پروتئین‌های حیوانی بدون حیوانات از اهداف این شرکت است. محصولات تولیدی Clara شامل مواد پخت‌و‌پز، نوشیدنی‌ها، افزودنی‌ها و سفیده تخم‌مرغ است. این تخم‌مرغ‌ها به لحاظ بافت، حجم، قدرت کشسانی و شکل گرفتن مشابه تخم‌مرغ‌های عادی هستند و به همین جهت در انواع دستورهای غذایی می‌توانند استفاده شوند.

در فرایند انجام کار، ابتدا مخمر و قند ترکیب می‌شوند؛ و پس از انتخاب بهترین گونه‌ مخمر اصلاح شده ژنتیکی از آن برای تولید محصول انتخابی استفاده می‌شود. حال این محصول انتخابی می‌تواند آلبومین سفیده‌ تخم‌مرغ برای پخت‌و‌پز، پروتئین پاک و یا ضدمیکروبی باشد. چون در تولید این محصولات از حیوانات استفاده نمی‌شود، علاوه بر نیاز کمتر به آب و زمین، آلودگی‌های میکروبی مثل سالمونلا نیز اتفاق نخواهد افتاد.

شرکت Arbiom با انجام فرایندی، چوب را به غذای پروتئینی مؤثر برای غذای آبزیان و حیوانات تبدیل می‌کند. برای تولید غذای پروتئینی قابل هضم از چوب، فرآیندهایی بر روی چوب‌های جنگلی انجام می‌شود.

شرکت Arbiom همچنین سرپرستی پروژه‌ Sylfeed را بر عهده گرفته است. این پروژه شامل چندین گروه صنعتی است که در تولید مراحل مختلف زنجیره غذایی دخیل هستند. 

به‌طور کلی وجود  جنگل‌ها، چوب فراوان و صنعت شیلات نشان‌دهنده‌ این است که زیرساخت‌های لازم برای تولید غذاهای پروتئینی از طریق روش‌های نوظهور وجود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.