دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی:

پرداختن به علم و فناوری، نیاز اساسی جهان اسلام است

دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به اهمیت برگزاری نشست های علمی گفت: پرداختن به حوزه علم و فناوری نیاز اساسی کشورهای مسلمان است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درباره‌ جایگاه جهان اسلام در حوزه‌های علم و فناوری گفت: در جهان اسلام به غیر از برخی کشورها که از درون، علم و فناوری خود را با زیرساخت‌های مناسب طراحی می‌‌کنند، سایر کشورها طراحی مناسبی در زمینه‌ علم و فناوری نکرده اند. متاسفانه ریشه علمی در برخی کشورها وجود ندارد و فقط دارای فناوری هستند. برخی کشورها ظاهرا فاصله‌ بسیاری تا نقطه مطلوب در زمینه علم و فناوری دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در ادامه افزود: کشورهای جهان اسلام باید بستر دانش‌ و پایه علم و فناوری را داشته باشند تا بتوانند در حوزه‌هایی مانند صنعت نیز فعالیت کنند. ما نباید به فناوری هایی که در جهان اسلام وجود دارد، دل‌خوش باشیم؛ برای مثال اگر می‌خواهیم در حوزه علوم زیستی فعالیت کنیم، باید تمام ابزار مانند ماشین‌آلات را در اختیار داشته باشیم. حوزه علم و فناوری زحمت بسیاری دارد؛ شاید از طریق برگزاری نشست‌هایی همچون استپ، دانشمندان بتوانند توسط شبکه‌ای به اطلاعات یکدیگر متصل شوند تا حوزه علم و فناوری رشد پیدا کند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی درباره ارزیابی اش از چهارمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP/science and technology exchange programme) در کشورهای اسلامی که در عمان برگزار شد، گفت: این نشست به عنوان یک شروع، حرکت خوبی بود و نشان داد پرداختن به حوزه علم و فناوری، نیاز اساسی کشورهای جهان اسلام است؛ اما به نظر می‌رسد راهبرد مرحله آغازین و پیشرفت این حوزه، نیاز به طراحی بهتر و دقیق تری دارد.

دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد تاثیر برگزاری چنین نشست‌هایی بر رشد علم و فناوری در سطح جهان اسلام، اظهار داشت: طرح برگزاری نشست استپ هنوز در حال پیشرفت است و برای اینکه بخواهیم تاثیر این نشست را در تبادل علم و فناوری بررسی کنیم، زمان بیشتری لازم داریم؛ این حرکت در مراحل آغازین است و بیشتر در مرحله معرفی قرار دارد؛ اما عمق بخشی آن باید بیشتر شود و شاخص آن تدریجی باشد تا بتوان اثرگذاری آن را در سطح جهان اسلام ارزیابی کرد.

وی درباره دستاوردهای علمی و فناوری در این نشست‌ها، گفت‌: اگر این نشست‌ها با برنامه ریزی بسیار دقیق‌تری ادامه پیدا کند، همچنین تجربیات نشست‌های قبلی به کار گرفته شود، می‌تواند مراحل اولیه را بهتر و با سرعت بیشتری طی کند. معمولا این نشست‌ها برای اثربخشی نیاز به زمان دارد و اثر آن ناگهان رخ نمی‌دهد.

چهارمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی با حضور 80 دانشمند از 20 کشور در حوزه های سلامت، انرژی و آب آذرماه امسال در دانشگاه سلطان قابوس عمان برگزار شد.

دوره های پیشین نشست استپ در سال 94 و همزمان با اولین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) در دانشگاه های تهران، دومین دوره در دانشگاه پوترای مالزی در سال 95 و سومین دوره آن همزمان با اعطای دومین دوره جایزه مصطفی (ص) در سال 96 در دانشگاه های برتر تهران برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.