معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی خبر داد: کشاورزی ایران از کمبود فناوری رنج می‎برد.

مهندس عباس کشاورز در ششمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور کمبود سرمایه نقدی و فناوری را از مشکلات اصلی کشاورزی در ایران دانست.

به گزارش خبرنگار مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران مهندس عباس کشاورز در ششمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور گفت: در تامین امنیت غذایی بخش‎های مختلفی درگیر هستند. تامین غذای کافی و سالم مسئولیت بخش کشاورزی برای تامین امنیت غذایی است.

رئیس انجمن آبیاری و زهکشی ایران افزود: کشاورزی کشور نیازمند یک استراتژی بلند مدت است. ما باید یک نقشه راه بلند مدت داشته باشیم و در این نقشه راه برای پایش سرزمین برنامه ریزی کنیم؛ جایگاه کشت و کار، زمین و رابطه آن با محیط زیست را بدانیم. همه اقدامات ما در تصمیم گیری‎ها در بخش کشاورزی باید در راستای بهره وری و مدیریت آب باشد.

وی ادامه داد: وضعیت آب کشور با وجود این بارندگی ها هنوز خیلی نگران کننده است. از نظر من کشور ما در حال حاضر بیش از صد میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر ندارد. برای مدیریت این وضعیت، در ابتدا همه باید آگاه باشیم. به این منظور اطلاعات عمومی باید ارتقا یابد و در مرحله آخر، تدبیرهای هوشمندانه اتخاذ کنیم. بهره وری کسری است که صورت آن تولید و مخرج آن آب مصرفی است. با دنبال کردن این شاخص هم باید به دنبال عملکرد بود هم تکنولوژی هایی که مصرف آب را کاهش می دهد.

کشاورز گفت: ما در مجموع وارد کننده آب هستیم . طی 16 تا 17 سال گذشته وابستگی به برخی محصولات کاهش خیلی معنی داری داشته است. ولی هنوز موفق نشدیم وابستگی به واردات برخی محصولات را کاهش دهیم. مثلا در مورد گندم وابستگی کاملا قطع شده است واردات شکر کاهش زیادی پیدا کرده است. واردات حبوبات هم رو به کاهش است. اما در مورد ذرت توفیق کاهش واردات نداشته ایم. عرضه انرژی در کشور شرایط پایدار نداشته است. در برخی مقاطع رشد فزاینده داشته ایم و در برخی مقاطع مثل سال 87 که سال خشکی شدید بوده است عرضه انرژی کاهش یافته است. به طور کلی عرضه انرژی در کشور ما در حال حاضر در حد آمریکای شمالی است. ما حدود 3500 کیلو کالری، انرژی عرضه می‎کنیم.

وی افزود: عرضه پروتئین در سطح ملی وضعیت خوبی دارد. در مورد پروتئین خودکفایی ما از انرژی بیشتر است و این پیام خوبی برای پایداری و سلامت جامعه است. . ما حدود 3420 کیلو کالری انرژی عرضه می کنیم این رقم در اروپا 3300 و در آمریکای شمالی 3600 است. جامعه ما متمایل به سمت رفاه است. عده ای کمبود مواد غذایی دارند و عده‎ای هم به دلیل مصرف زیاد، دچار مشکلات قلبی ایجاد شده‎اند.گروههای بالا هم در اثر زیادی مصرف دچار سو تغذیه هستند اما در سطح خانوار گروه‎های پایین به دلیل کمبود مصرف عموما دچار سوء تغذیه هستند.

وی درباره سلامت محصولات کشاورزی تولید شده در کشور گفت: تولیدات کشاورزی کشور جز سلامت ترین تولیدات است. ما یک درصد کشاورزی دنیا را داریم و 0.06 درصد مواد شیمیایی را مصرف می کنیم. نظریه پردازی در مورد سلامت محصولات کشاورزی با دقت و ظرافت فراوان انجام می‎شود. مثلا شاخصی که برای ما در استاندارد مقدار فلزات سنگین در گندم تعریف شده هفت برابر اروپا سختگیرانه است. صادراتمان هم به کشورهایی که قوانین سخت‎گیرانه دارند در حال انجام است و این کشورها سلامت محصولات ما را برای واردات تایید کرده‎اند.

چهره تاثیر گذار انجمن زراعت و اصلاح نباتات تاکید کرد: کشاورزی ما در حال حاضر از کمبود سرمایه شامل پول و توانایی علمی و فناوری رنج می برد. کشاورزی ما نیاز به استراتژی توسعه برای بلند مدت دارد. حتما هر پیشنهادی در کشاورزی باید با شرایط آبی سازگار باشد. برای ارتقا وضعیت سلامت و کیفیت جامعه باید به دنبال غنی سازی محصولات هم باشیم. بحث دیگر افزایش درآمد طبقات کم در آمد است. تامین امنیت غذایی هم یک امر فرابخشی است و فقط بخش کشاورزی در آن دخیل نیست.

ششمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور به همت شورای عالی انجمن‎های علمی، روز سه شنبه سی‎ام بهمن ماه در دانشگاه خاتم برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.