تلاش محققان ایرانی برای دستیابی به درمان سرطان خون و لنفوم

محققان گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از مهندسی سلول موفق به ساخت سازه هایی برای درمان سرطان خون و لنفوم شدند که تا کنون نتایج خوبی درسطح کشت سلول در آزمایشگاه نشان داده است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، سرطان عارضه ای است که از نگاه بسیاری درمان قطعی ندارد و باید منتظر مرگ نشست اما ‘ کار تی سل تراپی’ یکی از انواع روش های سلول درمانی است که امید بیماران مبتلا به سرطان خون و لنفوم را برای درمان قطعی کرد.

‘ کار تی سل تراپی’ یکی از انواع روش های سلول درمانی است که امید بیماران مبتلا به سرطان خون و لنفوم که به انواع درمان هایی همچون شیمی درمانی، رادیوتراپی و پیوند مغز استخوان پاسخ نداده اند، افزایش داده است. این روش برای نخستین بار سال 2017 از سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز دریافت کرد و به فاصله چند ماه دو نوع کارتی سل تراپی تایید این سازمان را کسب کرد.

‘فاطمه رهبری زاده ‘ عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس که تا کنون تحقیقات بسیاری را در این حوزه انجام داده است،گفت: در روش درمان سرطان خون با «کار تی سل تراپی» لنفوسیت های «T» مهندسی شده ساخته می شود که قابلیت شناسایی و انهدام سلول های سرطانی را دارد، این سلول ها دسته ای از سلول های سیستم لنفوسیتی هستند و با تزریق این سلول های مهندسی شده به فرد مبتلا این سلول ها می توانند سلول های بدخیم را از بین برند.

وی ادامه داد: دربدن افراد مبتلا به سرطان لنفوسیت های ‘ T’ دچار نقص می شوند و قادر به تشخیص سلول های سرطانی نیست، بنابراین سیستم ایمنی فرد تضعیف می شود.

رییس مرکز تحقیقات و توسعه زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: سلول های ‘ T’ از بدن فرد گرفته می شود و کار مهندسی سلول ها با انتقال ژن به آنها انجام می شود. با اصلاح ژنتیک این سلول ها دارای گیرنده جدیدی در سطح خارجی سلول می شوند و قابلیت شناسایی آنتی ژن های سرطانی را پیدا می کنند. پیامی که در اثر برخورد با آنتی ژن های سرطانی در داخل سلول های تی ایجاد می شود سلول های ‘ T’ را فعال می کند و مبارزه قوی با سلول های سرطانی آغاز می شود.

رهبری زاده درباره مشکلات برای استفاده از این شیوه درمانی گفت: تا 96 درصد پاسخ مثبت این درمان در دنیا گزارش شده است، مشکل روش درمانی این است که هزینه بالایی دارد و هزینه درمان به حدی بالا است که حتی در کشورهای اروپایی و امریکایی نیز برای مردم پرداخت آن مشکل است.

به گفته وی، در ایران نیز محققان در گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه تربیت مدرس از سال 1384 تحقیقات و پژوهش ها در این حوزه را شروع کردند، در این بازه زمانی انواع مدل ها و نسل های مختلف کار تی سل بررسی شده است، همچنین دانشجویانی نیز فارغ التحصیل شدند ودرحال حاضردرسایرمراکز تحقیقاتی مشغول فعالیت هستند.

رهبری زاده بیان کرد: از دو سال پیش ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی برای تشریح تحقیقات جهت درمان سرطان خون و غدد لنفاوی حمایت های موثری را به این تحقیقات در دانشگاه تربیت مدرس اختصاص داده است. خوشبختانه در سال جاری تعدادی از سازه های ساخته شده در این تحقیقات نتایج خوبی را در سطح کشت سلول در آزمایشگاه نشان داد اما هنوز مسیر طولانی برای رسیدن به فاز آزمون های کلینیکال وجود دارد. اما همه در تلاش هستیم تا هر چه زودتر محصولی با قیمت مناسب به دست بیماران ایرانی برسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. افضلی می گوید

    سلام بسیار عالی ، ولی نظر به این که زحمات زیادی متقبل می شوید کسانی تحصیل کرده زیادی هستیم که جایی نداریم بریم در زحمات شبانه روزی شما کمک کنیم مثل محصول ترا ریخته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.