رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان‌ اصفهان:

تاکنون حمایت مالی از شبیه سازی گونه های جانوری نشده است

رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان‌ اصفهان گفت: مسوولان به اجرای طرح های شبیه سازی گونه های جانوری در معرض انقراض تمایل زیادی دارند اما تاکنون حمایت مالی مستقیمی برای اجرای این مهم صورت نگرفته است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، دکتر محمد حسین نصر اصفهانی رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان‌ اصفهان گفت: مسوولان به اجرای طرح های شبیه سازی گونه های جانوری در معرض انقراض تمایل زیادی دارند اما تاکنون حمایت مالی مستقیمی برای اجرای این مهم صورت نگرفته است.

دکتر نصر اصفهانی افزود: شبیه سازی یوز ایرانی یکی از طرح های در دست اجرای این پژوهشکده است اما حمایت مالی مستقیم و چندانی از آن نشده است.

وی با بیان اینکه در این طرح سلول یوز ایرانی را داریم اما رحم و تخمدان مورد نیاز را نداریم و ناچار به استفاده از رحم گربه شده ایم، خاطرنشان کرد: پژوهشگران رویان در حال بررسی این موضوع هستند که اگر حاملگی در گربه بوجود آید آیا می توان آن را به رحم شیر انتقال داد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: علاوه بر یوز ایرانی، حیوانات دیگری داریم که در حال انقراض هستند مانند گاو گلپایگان و گاو سیستانی که بارها از مسوولان خواسته ایم که ژن آنها را به منظور ذخیره کردن در بانک سلولی در اختیار پژوهشگاه قرار دهند.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های این پژوهشگاه حفظ گونه های جانوری در معرض خطر انقراض مانند قوچ قمیشلو اصفهان است، اظهارداشت: در این طرح تحقیقاتی با استفاده از تخمک گوسفند اهلی، سلول بنیادی قوچ قمیشلو و رحم میش اهلی اقدام به شبیه سازی بین گونه ای کردیم و سه مقاله از این تحقیقات در نشریه های بین المللی حیات وحش اروپا منتشر شد.

نصر اصفهانی تاکید کرد: امروز کشوری که بر روی حیات وحش سرمایه گذاری کند، پیشرفته بشمار می آید و رسانه های خارجی از جمله روزنامه ‘گاردین’ به دستاوردهای ایران در این زمینه پرداخته است.

رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان‌ اصفهان با اشاره به اینکه زمانی اصفهان را به شیخ بهایی و گنبدهای فیروزه ای آن در کشور و دنیا می شناختند، تصریح کرد: اما امروز این خطه را به شهر شبیه سازی می شناسند.

وی ادامه داد : امیدواریم استانداری یا شهرداری اصفهان در برخی روزها که گردشگران زیادی به این خطه می آیند فضایی را در اختیار پژوهشکده رویان قرار دهند تا آنها بتوانند دستاوردهای و افتخارهای خود را به مردم معرفی کنند.

وی با بیان اینکه دانشمندان با استفاده از دانش شبیه سازی بدنبال تولید داروهای ارزشمند در شیر حیوانات و عرضه آن به بازار هستند، تصریح کرد: یکی از اهداف شبیه سازی در کشورمان، تولید سلول های بنیادی و پیوند آن به بیمار است.

نصر اصفهانی یکی از مهمترین کاربردهای این روش را در شبیه سازی دام های با ارزش مانند بُز سانن که از نژادهای شیری است، عنوان و اضافه کرد: این روش به صورت یک فناوری درآمدزا برای پژوهشگاه رویان درآمده و علم را به ثروت تبدیل کرده است.

این پژوهشگر با بیان اینکه اکنون از هر یک هزار جنین شبیه سازی شده دام، 300 مورد تولد داریم، خاطرنشان کرد: این میزان موفقیت پیش از این 0.1 درصد بود اما در زمان حاضر به 30 درصد رسید و نتیجه آن در دنیا منحصر به فرد است.

وی با بیان اینکه بزهای با ارزش با تولید جنین های شبیه سازی شده توسط این پژوهشکده تکثیر می شوند، گفت: اکنون حدود 2 تا سه هزار درخواست بز سانن در فهرست انتظار وجود دارد تا در اختیار دامپروران قرار گیرد.

نصر اصفهانی اضافه کرد : برخی دامپروران نگرانی داشتند که دام های حاصل از روش شبیه سازی در نسل های آینده دچار مشکل شوند اما تا کنون 6 نسل از آنها سالم تولید مثل کرده اند.

وی تاکید کرد: اکنون پژوهشگاه رویان بعنوان یک مرکز تولید حیوانات مزرعه ای از طریق شبیه سازی در کشور و دنیا شناخته می شود.

پژوهشگاه رویان در سال 1370 با هدف ارائه خدمات درمان ناباروری و انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی در زمینه علوم و فناوری های کمک کننده باروری و سلول های بنیادی تأسیس شد. 
پژوهشگاه رویان زیر نظر جهاد دانشگاهی کشور قرار دارد و دارای سه پژوهشکده تولید مثل، علوم سلولی و مولکولی و زیست فناوری است که پژوهشکده زیست فناوری آن در اصفهان فعال است. 

پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان تا کنون موفق به شبیه سازی گوسفند، بُز و گوساله شده بود.
از جمله طرح های در دست اجرای این پژوهشکده می توان به احداث بیمارستان سلول درمانی در اصفهان، طرح مطالعاتی و تحقیقاتی شبیه سازی و تولد یوز ایرانی، شبیه سازی جانوران در معرض انقراض مانند قوچ قمیشلو، طرح مطالعاتی تولید اندام انسانی در بدن حیوانات، جدیدترین روش های درمان ناباروری و تولید داروی مخصوص سکته قلبی اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.