درمان شایع‌ترین بیماری چشمی با ژن درمانی

محققان دانشگاه آکسفورد با همکاری یک شرکت انگلیسی اولین عملیات ژن درمانی را با هدف متوقف ساختن انحطاط وابسته به سن ماکولا که از شایع‌ترین بیماریهای چشمی است با موفقیت انجام دادند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، انحطاط ماکولا متداول ترین علت از بین رفتن دید در افراد بالای 50 سال است و میلیونها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. این بیماری با اختلال در میدان دید مرکزی شخص آغاز می شود و به مرور دید را از بین می برد. در این بیماری، سلول های شبکیه در اثر واکنش شدید سیستم ایمنی از بین می روند. این واکنش ایمنی در اثر یک سیستم پروتئینی بیش فعال، تحریک می شود.

محققان این شیوه جدید را برای اولین بار به منظور درمان انحطاط ماکولا در یک زن 80 ساله به کار گرفتند و با بهره گیری از نوعی ویروس توانستند «دی ان ای» را به درون سلولهای شبکیه بیمار وارد کنند. هنگامی که این ویروس درون سلول های شبکیه بیمار باز می شود، دی ان آی آزاد شده و سلول شروع به تولید پروتئینی می کند که توانایی تغییر روند بیماری و اصلاح عدم تعادل ناشی از التهاب را دارد. 

برای این منظور، محققان محلول حاوی ویروس را از طریق جراحی به پشت چشم بیمار تزریق می کنند، به این ترتیب ویروس هایی که برای هدف گیری سلول های موردنظر مهندسی شده اند، در یک محدوده خاص فعالیت می کنند. 

با وجود این که هنوز نتیجه این عملیات مشخص نشده است، محققان امیداورند این شیوه جدید موجب بهبود بینایی بیمار شود.

ماکولا یک ناحیه کوچک در شبکیه است که مسئول بینایی مرکزی محسوب می شود و باعث می شود چشم قادر به دیدن جزییات باشد.

تاری تصاویر، مشاهده مناطق تیره و اعوجاج در دید مرکزی مهمترین علائم انحطاط ماکولای مرتبط یا افزایش سن (AMD) محسوب می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.