تقویت خودباوری و حضور زنان در زیست‌بوم علمی و فناوری

مشاور امور بانوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هدف ما، تقویت خودباوری و بسترسازی جهت حضور موثر زنان متخصص و تحصیل‌کرده در زیست‌بوم علمی و فناوری است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، «زینب حمیدزاده» درباره جایگاه علم و فناوری در جهان اسلام اظهار داشت: مجمع جهانی اقتصاد که منبع معتبری در حوزه بررسی تفاوت‌های زن و مرد در جوامع مختلف است با تحقیق بر روی چهار شاخص آموزش، بهداشت، مشارکت سیاسی و مشارکت اقتصادی، به میزان برابری بین زن و مرد در حوزه علم و فناوری جهان اسلام می‌پردازد. 

وی درباره نقش زنان در توسعه علم و فناوری در جهان اسلام نیز گفت: نقش زنان در جهان اسلام قابل انکار نیست و اگر از موضوع اول یعنی آموزش بخواهیم شروع کنیم، زنان و مردان به صورت مساوی به تحصیل می‌پردازند اما در زمینه تبدیل علم به فناوری، آمار زنان فعال در این حوزه به 10 درصد کاهش می‌یابد.

مشاور امور بانوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: هدف ما بسترسازی جهت حضور موثر زنان متخصص و تحصیل‌کرده در اکوسیستم علمی و فناوری است اما تحقق این امر، نیازمند زمان است چرا که متاسفانه عقبه کشورها طوری بوده که زنان در فعالیت‌های این چنینی حضور مستمر نداشته‌اند اما اکنون با برنامه‌ریزی و ارائه تسهیلات می‌خواهیم این موضوع را جبران کنیم.

حمیدزاده افزود: اکنون شبکه ارتباطی مناسب‌ بین دانشمندان جهان اسلام بخصوص دانشمندان زن وجود ندارد و اگر بتوانیم حضور زنان را در نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی بیشتر کنیم، اقدام ارزنده‌ای خواهد بود. 
وی تاکید کرد: مشترکات زیادی بین کشورهای مختلف جهان اسلام وجود دارد که می‌توانیم از آنها برای پیاده‌سازی شبکه ارتباط اندیشمندان مسلمان پیدا کنیم.

مشاور امور بانوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: متاسفانه هنوز تعداد کمی از زنان نسبت به مردها به خودباوری رسیده‌اند، بنابراین احساس می‌شود اگر شبکه‌ای وجود داشته باشد که دانشمندان زن یکدیگر را بشناسند و تبادل اطلاعات انجام دهند، این موضوع به خودباوری آنها کمک می‌کند.

وی یادآور شد: یکی از نتایج قطعی که نشست استپ به آن خواهد رسید، بحث تقویت مرجعیت علمی جهان اسلام است و در استپ کراچی، 39 زن و 38 مرد حضور خواهند داشت.

به بیان حمیدزاده، نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، فرصتی خواهد بود تا دانشمندان کشورهای اسلامی و محققان جهان اسلام با یکدیگر دیدار کرده و دستاوردها و تجربیات موفق خود را برای یکدیگر و همچنین دانشمندان جوان به اشتراک بگذارند.

پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی، از 8 تا 11 اسفندماه امسال با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه کراچی پاکستان برگزار خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.