مدیریت هوشمندانه ظرفیت‌های موجود زیست‌فناوری در کشور

برای رسیدن به رتبه نخست علم و فناوری در منطقه و افزایش سهم موثر ثمردهی اقتصادی و ارزش افزوده از محل ظرفیت های علمی، نیاز است که هماهنگ و همه جانبه متکی بر تقسیم کار ملی حرکت کنیم.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسکانیوز، استفاده مفید از منابع محدود، نیازمند اقدام برنامه ریزی شده متناسب با ظرفیت های آمایش سرزمینی، اقلیمی و پتانسیل های منحصر به فرد در کشور و مدیریت هوشمندانه ظرفیت منابع انسانی و دانشی است.

یکی از اقدامات مهم برای هماهنگ سازی و افزایش بهره وری ظرفیت ها و فعالیت های حوزه فناوری زیستی در سطح کشور، تعیین اولویت های تحقیقاتی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و یکپارچه سازی آن به منظور جلوگیری از تعدد تحقیقات بر روی موضوعات واحد و نیز شناسایی موضوعات مهم است.

در حال حاضر در دانشگاه های ممتاز خارج از کشور نیز برای این که از ظرفیت های علمی هر دانشگاه به درستی استفاده شود این اتفاق می افتد. به عنوان مثال در کانادا نیز مشخص است که اگر کسی می خواهد راجع به جلبک کار کند باید در چه دانشگاه هایی پژوهش خود را انجام دهد. این موضوع اثربخشی تحقیقات را افزایش می دهد و می تواند برای سرمایه گذاری مفیدتر واقع شود.

ستاد توسعه زیست فناوری از آنجا که حمایت، هدایت و هماهنگی موسسات و مراکز فعال و مرتبط با زیست فناوری را بر عهده دارد با اهتمام به ظرفیت های فکری نسبت به تهیه اطلس ظرفیت های علمی و فناورانه حوزه زیست فناوری در کشور اقدام کرده است تا با مدیریت درست و پیگیری ماموریت محوری در هر واحد علمی، بر یک عرصه اولویت دار اختصاصی امکان حمایت های هدفمند اعتباری را فراهم کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.