مجتبی خیام نکویی:

توليد محصولات تراريخته در كشور ضرورت دارد/ آمادگي براي توليد پنبه، خرما، چغندر، يونجه و سيب‌زميني تراريخته

یکشنبه دهم دی ماه سال 1385 – دکتر خیام نکویی توليد محصولات تراريخته در كشور را یک ضرورت ملی دانست و از آمادگي براي توليد پنبه، خرما، چغندر، يونجه و سيب‌زميني تراريخته خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، دکتر خیام نکویی یکشنبه دهم دی ماه سال 1385 با تاكيد بر ضرورت توليد محصولات تراريخته در كشور از آمادگي براي توليد پنبه، خرما، چغندر، يونجه و سيب‌زميني تراريخته در موسسه خبر داد.

خيام نكويي تاكيد كرد: در حال حاضر نظر قاطع ما اين است كه توليد محصولات تراريخته مي‌تواند ادامه داشته باشد. وی تصريح كرد كه توسعه اين قبيل محصولات در كشور در گرو وجود قانون ايمني زيستي و در چارچوب اين قانون بايد صورت گيرد و خواستار تسريع در تصويب اين قانون شد.

وی استفاده از فن‌آوري‌هاي نويني نظير‌ توليد محصولات تراريخته را تنها راه‌حل براي تامين غذاي مورد نياز جمعيت فزاينده كشور خواند و اظهار داشت: ما در حال حاضر 70 ميليون نفر جمعيت داريم و پيش بيني مي‌شود كه در سال 1400 جمعيت كشور ما به بيش از 100 ميليون نفر افزايش يابد و اين سؤال مطرح است كه چگونه مي خواهيم تا سال 1400 غذاي اين جمعيت 100 ميليوني را تامين كنيم.

وي واردات، افزايش سطح زير كشت وافزايش توليد در واحد را سه منبع تامين غذاي جهت آينده ايران عنوان و تصريح كرد: هيچ كشوري حاصر نيست كه توسعه واردات داشته باشد و در اين زمان كه غذا به عنوان ابزاري استراتژيك تسلط كشورها استفاده مي‌شود اين گزينه‌اي نيست كه بتوان به آن فكر كرد.

همه كارشناسان حوزه كشاورزي هم مي‌دانند كه چقدر سطح زير كشت داريم و چقدر مي‌توانيم آن را افزايش دهيم و مطمئنا جواب همگي آنها منفي است، بنابراين بايد به گزينه سوم به عنوان تنها گزينه قابل استفاده تكيه كرد.

دكتر خيام نكويي در ادامه افزود: روش‌هاي اصلاح نباتات كلاسيك و روش‌هاي مبتني بر فن‌آوري هاي نوين دو روش مؤثر براي تامين غذاست ما در زمينه اصلاح نباتات كلاسيك تا حدي پيش‌ رفتيم ولي از اين جا به بعد قادر به تامين نياز 100 ميليون انسان به طور قطع نخواهيم بود.

وی تصريح كرد: توسعه فن‌آوري‌هاي نوين مانند زيست‌فن‌آوري عمدتا در جهت تامين غذا براي مردم كشورهاي مختلف در آينده است و بنابراين وقتي ما روي فن‌آوري‌هاي نوين تاكيد مي‌كنيم مطمئنا گزينه انتخابي امروز ما نيست و ما قصد داريم آن را بپرورانيم تا در بخش كشاورزي بتوانيم گام هاي موثري در تامين امنيت غذايي كشور برداريم.

اگر بخواهيم سهممان را در توليد ناخالص ملي افزايش دهيم ناچاريم به فن‌آوري‌هاي علمي متوسل شويم. وي افزود: مهمترين رسالت مؤسسه تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي اين است كه در راستاي دستيابي به اهداف بخش كشاورزي با استفاده از فن‌آوري زيستي تمام پتانسيل‌هاي خودش را در جهت رفع نيازهاي اين بخش بسيج كند.

خیام نکویی با اشاره به افتخارات اين مؤسسه تصريح كرد: اين مؤسسه امروزه در بعد توليد علم در قله افتخارات قرار گرفته و ممتازترين مركز پژوهش در حوزه بيوتكنولوژي است. اين مؤسسه در توليد مقالات ISI از نظر كمي در ميان موسسات تحقيقاتي بيوتكنولوژي رتبه اول را به خود اختصاص داده و در مجموع رتبه دوم از نظر توليد مقالات را داراست. همچنين از نظر تعداد دانشجوياني كه طرح‌هاي تحقيقاتي دارند نيز بيشترين آمار را داراست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.