ماهی‌هایی که در تاریکی دریا رنگ‌ را تشخیص می‌دهند

محققان برای اولین بار موفق به شناسایی ماهی‌هایی در عمق دریا شده اند که قادر هستند در تاریکی نزدیک به مطلق رنگ‌های مختلف را از یکدیگر تشخیص دهند.

به گزارش   پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، محققان برای اولین بار موفق به شناسایی ماهی‌هایی در عمق دریا شده اند که قادر هستند در تاریکی نزدیک به مطلق رنگ‌های مختلف را از یکدیگر تشخیص دهند.

 این ماهی‌ها دارای یک ژن اضافی موسوم به رودوپسین هستند که چنین قابلیتی را به آنان اعطا می‌کند. یکی از این ماهی‌ها که به علت چشم‌های بزرگ و غیرعادی به فانوس دریایی شهرت دارد، توسط محققان دانشگاه چالز در پراک شناسایی شده است.

این ماهی‌ها با تشخیص دادن طول موج‌های متفاوت حتی می‌توانند در زمان حضور در کف اقیانوس که نوری به آن نمی تابد نیز رنگ‌های مختلف را تشخیص دهند. ژن اضافی رودوپسین حاوی نوعی پروتئین خاص است که به طول موج‌های مختلف نور بسیار ضعیف نیز واکنش نشان می‌دهد.

دانشمندان با بررسی ویژگی‌های ژنتیکی بیش از ۱۰۰ گونه ماهی توانسته اند ۳۸ ماهی را که دارای ژن مذکور هستند، شناسایی کنند. اکثر این ماهی‌ها به خصوص در زمینه شناسایی رنگ‌های آبی و سبز در عمق دریا تبحر خاصی دارند. توانایی ۱۳ گونه ماهی از این دست برای تشخیص رنگ‌ها در حداکثر میزان ممکن قرار دارد.

انتظار می‌رود با شبیه سازی توانمندی‌های این ماهی‌ها در آزمایشگاه، محققان بتوانند فناوری‌های نوینی را برای امکان پذیر کردن مشاهده محیط اطراف در نور کم با هزینه پایین و بدون تابش نور زیاد با هدف مخفی کاری ابداع کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.