رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

به محیط زیست، تراریخته و تنوع زیستی ظلم کرده‌ایم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طی ۴۰ سال گذشته به محیط زیست، ژنتیک، تراریخته و تنوع زیستی ظلم کرده‌ایم اما باید از این علم هراسی که مانع پیشرفت علمی می‌شود خارج شویم و افکار خودمان را اصلاح کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری در همایش روز جهانی تنوع زیستی که سه شنبه 31 اردیبهشت ماه در سالن فجر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، اظهارکرد: فعالان تنوع زیستی و حوزه تراریخته بسیار تحت فشار قرار دارند و باید این جو تغییر کند چرا که نباید برخی تصمیم‌های علمی تابع جوسازی عده‌ای (گرچه دلسوزانه باشد) شود بنابراین باید برای رفع نگرانی‌ها تلاش کرد چرا که تنوع زیستی امانتی بوده که طی ۴۰ سال اخیر به آن پایبند نبودیم و همواره به آن ظلم شده است.

وی افزود: سال گذشته بر اثر برخورد مردم با طبیعت همه رودخانه‌هایی که به دریای خزر منتهی می‌شدند هنگام رسیدن به دریا خالی از موجودات زنده بودند چرا که انسان‌ها نه تنها رودخانه‌ها را خالی از این منابع ژنتیکی کرده‌اند بلکه رهاسازی شیرابه‌ زباله‌های تولید شده توسط انسان‌ها و پساب‌های کشاورزی نیز به این فاجعه کمک کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: یک گزارش جهانی نشان می‌دهد که هوای آلوده در کلانشهرها نه تنها به سلول‌های ریه آسیب می‌زند بلکه اثرات نامطلوبی روی سلول‌های مغزی می‌گذارد و باعث جهش ژنتیکی می‌شود.

کلانتری با اشاره به اینکه مرجع کنوانسیون تنوع زیستی وزارت جهاد کشاورزی است، اظهارکرد: من به دلیل آنکه این وزارتخانه در زمینه تنوع زیستی امکانات بسیار بیشتری از سازمان حفاظت محیط زیست دارد موافق واگذاری مرجعیت این کنوانسیون به وزارت جهاد کشاورزی بودم چرا که به عنوان مثال بانک ژن این وزارتخانه در کرج هم اکنون ۸۰۰۰ ژن دارد.

وی با بیان اینکه مشکلات امروز محیط زیست ناشی از عملکرد غلط ۴۰ ساله اخیر در این زمینه بوده است، تصریح کرد: امروز سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس خشک می‌شود و این مسئله به همراه عملکرد نادرست در حوزه محیط زیست سبب بیمار شدن جنگل‌ها شده است و بارانی که باید جذب درخت شود، عامل تخریب آن می‌شود چرا که تا امروز برای بالا بردن سطح تولیدات کشاورزی از هر سیاست و روشی استفاده کرده‌ایم و هر بهایی لازم بوده برای آن پرداخت کردیم و با چرای بی رویه دام سبب شدیم تا ژن‌های خاک و ذخایر ژنتیکی از بین برود. در واقع افزایش سطح تولیدات کشاورزی به هر قیمتی نابودی جنگل‌ها را در برداشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار کرد: کمبود امکانات سازمان حفاظت محیط زیست در حالی به یکی از مشکل‌ها در این زمینه تبدیل شده است که با بیش از دو میلیون اسلحه شکاری غیر مجاز در کشور مواجه هستیم که به محیط زیست آسیب می‌رساند و تهدید جدی در این زمینه محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:
همایش روز جهانی تنوع زیستی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی آغاز به کار کرد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.