در قالب یک پروژه جایگزین سربازی در پژوهشگاه بیوتکنولوژی انجام می‌شود:

کاوش ژن‌های بزرگ اثر چندقلوزایی در نژادهای گوسفند بومی

یکی از دانش آموختگان مشمول طرح بهره مندی دانش آموختگان برترِ دانشگاهی از تسهیلات خدمت نظام وظیفۀ در پروژه سربازی خود ژنهای بزرگ اثر چندقلوزایی در نژادهای گوسفند بومی ایران را بررسی می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، یکی از دانش آموختگان مشمول طرح بهره مندی دانش آموختگان برترِ دانشگاهی از تسهیلات خدمت نظام وظیفۀ در پروژه سربازی خود ژنهای بزرگ اثر چندقلوزایی در نژادهای گوسفند بومی ایران را بررسی می‌کند.

دکتر طالبی در جلسه دفاعیه پروژه خود با عنوان “کاوش ژن‌های بزرگ اثر چندقلوزایی در نژادهای گوسفند بومی ایران” که در قالب پروژه جایگزین خدمت وظیفه وی ارائه شده است، با اشاره به وضعیت نژادهای گوسفندان بومی از لحاظ صفت چندقلوزایی گفت: صفت چندقلوزایی که تحت تأثیر جایگاه‌های کنترل کننده صفات کمی کنترل می‌شود از جمله صفات مهم اقتصادی است که به طور مستقیم بر روی صفات تولیدی تأثیرگذار است.

وی گفت: گوسفند بر خلاف سایر حیوانات اهلی دارای دامنه گسترده‌ای از لحاظ عملکرد در باروری است که نقش اصلاح دام و ژنتیک مولکولی بر کنترل این صفت را بسیار پررنگ می‌کند.

طالبی خاطرنشان کرد: امروزه روش‌های مولکولی با کمک ابزارهای پیشرفته آزمایشگاهی از قبیل تکنولوژی‌های توالییابی منجر به شناسایی مناطق ژنومی و اطلاعات ژنتیکی نژادهای گوسفند در دنیا شده است. با یافتن اطلاعات ژنوم و تفاوت‌های ژنومی بین افراد داخل نژاد و تفاوت‌های بین نژادی، مناطقی با ویژگی‌های خاص به عنوان نشانگرهای انتخاب (Signatares of Selection) شناسایی خواهد شد.

به گفته وی این نشانه‌ها حاکی از انتخاب (طبیعی یا مصنوعی) برای صفت مورد نظر (چند قلوزایی) هستند و بر همین اساس با یافتن نشانه‌های انتخاب طی یک مطالعه کاوش انتخابی(selectiv sweep)می‌توان یکسری نشانگرهای ژنتیکی به صورت چند شکلی‌های ژنی شناسایی کرد که ژن‌هایی را کنترل می‌کنند که در عملکرد باروری گوسفند نقش دارد.

طبق اعلام روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، طالبی تصریح کرد: با توجه به اینکه تأثیر بر روی عملکرد به صورت جزئی یا عمده باشد می‌توان به صورت ژن عمده اثر و یا ژن کوچک اثر در روند بهبود اصلاح نژاد صفت چندقلوزایی گوسفند بر روی آن انتخاب صورت گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.