به همت انجمن علمی زیست شناسی دانشگاه یزد برگزار شد:

بیوتکنولوژی میکروریزها و مهندسی ژنتیک

سمینار  تخصیص «بیوتکنولوژی میکروریزها و مهندسی ژنتیک»، به همت انجمن علمی زیست شناسی دانشگاه یزد، صبح امروز با حضور مشتاقان توسعه علمی کشور در این دانشگاه آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، سمینار بیوتکنولوژی میکروریزها و مهندسی ژنتیک، به همت انجمن علمی زیست شناسی دانشگاه یزد صبح امروز با حضور مشتاقان توسعه علمی کشور در این دانشگاه آغاز به کار کرد. دکتر کریستوفر روکس استاد دانشگاه تولوز فرانسه و دکتر بهزاد قره یاضی مرجع ملی ایمنی زیستی کشور، از سخنرانان این سمینار علمی هستند.

دکتر روکس که برای یک همکاری پژوهشی با دانشگاه یزد در کشورمان به سر می برد، در این سمینار گفت: یک وجب خاک سطح الارض معادل سه برابر جمعیت جهان موجودات زنده به ویژه باکتری ها را در خود جای داده است.

وی تصریح کرد: چگونه است که ریشه های مویین و حساس گیاهان می توانند چنین هجمه موجودات زنده را تحمل کنند؟ دکتر روکس ادامه داد: پاسخ را در ترکیب میکروبی و فون خاک می توان یافت که دسته ای از انها را با عنوان میکوریزا می شناسیم.

وی افزود: در هر سانتی متر مکعب از خاک، حدود صد متر از ریسه ها یا میسیلیوم قارچ ارباسکولار وجود دارد. این قارچ به صورت همزیست با گیاهان زندگی می کند.  دکتر روکس توضیح داد: میلیونها باکتری کار تبادل کربن و فسفر را با ریسه ها و در نتیجه با گیاه انجام می دهند. مطالعات ژنومیک نشان داده اند که این همزیستی قدیمی ترین همزیستی تاریخ جهان را تشکیل می دهد.

دکتر روکس سپس پروژه مشترک ایران و فرانسه را در مورد میکوریزاهای همزیست گندم های ایران تشریح کرد. وی گفت: یکی از مراحل این پروژه جداسازی و تعیین توالی میکوریزای همزیست گندم های ایرانی و بررسی کارآیی این میکوریزاهاست.

سخنران بعدی سمینار «بیوتکنولوژی میکروریزها و مهندسی ژنتیک»، دکتر بهزاد قره یاضی، رییس انجمن ایمنی زیستی ایران است. دکتر قره یاضی در این نشست علمی در خصوص فواید زیست محیطی و سلامتی محصولات تراریخته سخنرانی خواهد کرد.  

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.