بررسی روش‌های احیای ۳۰ درصدی مراتع و جنگل‌ها در سمپوزیوم ملی کشت بافت

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای اهداف سند ملی زیست فناوری کشاورزی اقدام به برگزاری سمپوزیم ملی کشت بافت گیاهی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای اهداف سند ملی زیست فناوری کشاورزی و استفاده از فناوری کشت بافت برای احیای ۳۰ درصد باغات، جنگل‌ها و مراتع کشور اقدام به برگزاری سمپوزیم ملی کشت بافت گیاهی کرده است.

مهندس مصطفی برغمدی، دبیر اجرایی سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی اظهار کرد: کشت سلول و بافت گیاهی که با عنوان‌های کشت In Vitro (کشت درون شیشه‌ای) و یا کشت استریل نیز مطرح است، ابزاری مهم در مطالعات پایه و کاربردهای تجاری به شمار می‌رود.

به گفته وی کشت بافت در حال حاضر، به عملیاتی نظیر کشت سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های استریل و اجزای آنها تحت شرایط مطلوب فیزیکی و شیمیایی در آزمایشگاه کشت بافت گیاهی اطلاق می‌شود.

برغمدی، استفاده از فناوری کشت بافت برای تکثیر رویشی گیاهان یا ریز ازدیادی را از مهمترین کاربردهای تجاری این فناوری دانست و یادآور شد: با این فناوری می‌توان از یک گیاه، میلیون‌ها گیاه جدید با کیفیت خوب و در زمان کوتاه تولید کرد، ضمن آنکه سرعت رشد گیاهان قابل مقایسه با روش‌های سنتی نیست.

وی اضافه کرد: در این فناوری مهمترین ارقام برای کشت بافت انتخاب می‌شوند و این امر در احیای باغات اهمیت ویژه دارد. از طرفی تکثیر ارقام با ژنوتیپ یکسان تکثیر می‌شوند و این در یکنواخت‌سازی باغات و قابل مکانیزاسیون کردن آنها نقش اساسی دارد.

مسئول آموزش کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه فناوری کشت بافت برای ارقام سخت تکثیر به‌ویژه گیاهان در حال انقراض کاربردهای فراوانی دارد، یادآور شد: در برخی از گونه‌های گیاهی مانند بعضی از گونه‌های گیاهی خواب بذر، جوانه‌زنی در شرایط خارج آزمایشگاه امکان‌پذیر نیست. در این گیاهان که دارای پوسته بذر یا “آندوسپرم” هستند، با حذف پوسته در شرایط آزمایشگاه، جوانه‌زنی بلافاصله صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: این فناوری مستقل از فصل و مکان است و در نگهداری درازمدت مواد گیاهی نقش اساسی دارد و قادر به تولید گیاهان عاری از ویروس است.

برغمدی ادامه داد: در راستای اهداف سند ملی در حوزه زیست فناوری کشاورزی و استفاده از فناوری کشت بافت و ریز ازدیادی جهت احیای ۳۰ درصد باغات، جنگل‌ها و مراتع کشور و تولید بذور هیبریدی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی را در روز ۲۶ تیرماه جاری در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار می‌کند.

وی کشت بافت گیاهی، تأمین هسته‌های اولیه، چالش‌ها و موانع تولید، تضمین کیفیت، برندسازی و فروش، صدور مجوز و احداث مراکز کشت بافت، نظارت بر تولید از مرکز کشت بافت تا باغدار و نقش دولت در حمایت و راهبردهای اجرایی را از محورهای این سمپوزیوم نام برد و اضافه کرد: مهلت ثبت نام در این سمپوزیوم ۲۰ تیر ماه ۱۳۹۸ تعیین شده است و مکان برگزاری آن پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری است.

بیشتر بخوانید:

سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی

فناوری‌های کشت بافت گیاهی توسعه می‌یابد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.