کارشناس استاندارد آذربایجان غربی:

حتی مخالفان محصولات تراریخته آن را مضر نمی‌دانند

کارشناس صنایع غذایی اداره کل استان آذربایجان غربی درباره سلامت محصولات تراریخته بیان کرد: موافقان و مخالفان محصولات تراریخته در دنیا هیچ کدام مصرف این محصولات را مضر ندانسته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، حسین دادخواه کارشناس صنایع غذایی اداره کل استان آذربایجان غربی درباره  سلامت محصولات تراریخته بیان کرد: مواد تراریخته در دنیا موافقان و مخالفانی دارد که هیچ کدام از آن هامصرف این مواد را برای بازه زمانی ۵۰ سال عمر یک انسان مضر ندانسته‌اند.

اشاره این کارشناس استاندارد به این استدلال مخالفان است که ضرری از محصولات تراریخته اثبات نشده است اما نیازمند تحقیق بیشتر هستیم. به همین دلیل است که برخی سران جریان مخالف معمولا خواستار تعلیق تولید و مصرف شده‌اند و نه ممنوعیت آن. (برای نمونه ر.ک: علی کرمی، تفاهم نامه ملی تراریخته)

دادخواه با بیان اینکه در راستای استاندارد سازی محصولات غذایی تولیدی، تفاهم نامه ای فی مابین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد ایران امضا شده است، عنوان کرد: در راستای عمل به این تفاهم نامه و با هدف سالم سازی محصولات خام کشاورزی، گلخانه ای، باغی و زراعی دوره ای تحت عنوان تربیت مدیران کنترل کیفی با همکاری اداره کل جهادکشاورزی استان و اداره کل استاندارد آذربایجان غربی برگزار گردید.

دادخواه با اشاره به اینکه ۱۳۰ نفر از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی در دوره تربیت مدیران کنترل کیفی حضور داشتند، گفت: رونق اقتصادی استان در گرو افزایش صادرات بوده که آن هم بدون سالم سازی و افزایش کیفیت در محصولات کشاورزی میسر نیست.

وی درباره گواهی های استاندارد واحدهای تولیدی غذایی گفت: گواهی‌های استاندارد در دو نوع اجباری و تشویقی صادر می‌شود. بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی صنایع غذایی در استان وجود دارد که به دلیل حساسیت های موجود در این حوزه بیش از ۹۰ درصد واحدهای تولیدی غذایی، دارای گواهی استاندارد اجباری هستند.

وی با بیان اینکه کنترل و بازرسی این واحدهای تولیدی از طریق شرکت های بازرسی( طرف قرارداد با اداره کل استاندارد) و خود اداره کل استاندارد انجام می شود، تصریح کرد: واحدهای تولیدی حوزه صنایع غذایی به دو صورت بازرسی ادواری و نمونه برداری مورد آزمون قرار می‌گیرند.

دادخواه بیان کرد: بازرسی ادواری حداقل دو ماه یکبار انجام می شود و صفر تاصد واحد تولیدی در تمام مراحل تولید محصول مورد بازدید قرارمی‌گیرد، نمونه برداری نیز از خود واحد تولیدی انجام می شود و یا اینکه طبق طرح طاها از مراکز عرضه نمونه برداری می شود.

کارشناس صنایع غذایی اداره کل استان آذربایجان غربی با اعلام اینکه عمده مغایرت با استاندارد در بین واحدهای تولیدی پنیر و سوسیس کالباس مشاهده می شود افزود: پس از شناسایی واحد متخلف سریعا مراتب قانونی جهت اخطار، تعلیق و ابطال گواهی و مجوز پیگیری می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.