ابراز نگرانی بیوتکنولوژیست های ایرانی از ” بازداشت غیرمنصفانه و دور از شان دانشمند ایرانی” در آمریکا

شرکت‌کنندگان در سومین همایش بین‌المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران، در قطعنامه صادره اعلام کردند ادامه بازداشت دکتر مسعود سلیمانی که همواره در جهت کاهش دردهای هم‌وطنان و سایر مردم جهان تلاش کرده است را مصداق بارز دخالت امور سیاسی در امور علمی و بی‌احترامی سیاستمداران به دانشمندان می‌دانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، بر اساس شرایط موجود کشور و همچنین بحث‌های نخبگان در حوزه بیوتکنولوژی در این همایش، قطعنامه سومین همایش بین‌المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران شامل جمع‌بندی نظرات، پیشنهادها و مطالبات متخصصان بیوتکنولوژی کشور در شرایط کنونی، به منظور استحضار مسئولین و سیاستگذاران این حوزه و افکار عمومی جامعه در مراسم اختتامیه همایش قرائت شد.

در این قطعنامه همچنین آمده است: شرکت‌کنندگان در این همایش به طور جدی از مجامع بین‌المللی و حقوق بشری به خصوص سازمان ملل متحد خواستار پیگیری آزادی سریع این محقق ارزشمند و جبران لطمات روحی وارد شده به وی و خانواده محترمشان، جامعه علمی کشور و سایر دانشمندان جهان است.

جامعه دانشمندان، متخصصان، دانشجویان و اعضای انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر انجمن‌های علمی مثل انجمن ژنتیک ایران و انجمن ایمنی زیستی، ضمن اعتراض به تحریم‌های ظالمانه‌ای که آثار زیان‌بار آن علاوه بر رفاه عمومی هموطنانمان، تاثیر مخربی بر تحقیقات و ارتباطات علمی گذاشته است، نگرانی عمیق خود را از بازداشت غیرمنصفانه و دور از شان دانشمند ارزشمند و چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی کشور در سال ۱۳۹۸، دکتر مسعود سلیمانی محقق شاخص بین‌المللی در تحقیقات سلول‌های بنیادی، سلول درمانی و مهندسی بافت و از دانشمندان و نخبگان علمی یک درصد برتر جهان اعلام می‌نمایند.

شرکت‌کنندگان در این همایش، بهره‌برداری مردم از دستاوردهای تحقیقات بیوتکنولوژی کشور در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی که با هزینه خود مردم به دست آمده است را خواستار شده و امیدوارند روند قانونی اعطای مجوز به محصولات حاصل از تحقیقات بیوتکنولوژی در داخل کشور خصوصاً مجوز رهاسازی محصولات تراریخته و ویراسته (ویرایش شده ژنتیکی) تسریع شده و موانع موجود رفع شود.

همچنین از مسئولین محترم وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های مرتبط درخواست می‌شود از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال حوزه زیست فناوری خصوصاً در حوزه خوراک دام و طیور و شیلات حمایت کنند.

شرکت‌کنندگان در همایش ضمن حمایت از صنعت غرورآفرین بیوتکنولوژی دارویی، خواهان عدم تخصیص ارز حمایتی برای واردات داروهایی هستند که مشابه داخلی دارند و حمایت همه جانبه از این صنعت که بخش قابل توجهی از صادرات دارویی کشور را شامل می‌شود را از مسئولین خواستارند.

شرکت‌کنندگان همایش از مسئولین سازمان محیط زیست کشور خصوصاً حوزه محیط زیست انسانی و دریایی تقاضا کردند که از دستاوردهای ارزنده بیوتکنولوژی برای رفع آلودگی‌های محیط زیست استفاده کرده و از ظرفیت های متخصصان کشور در این حوزه بهره‌برداری کنند.

شرکت‌کنندگان در همایش، ضمن قدردانی از فعالیت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از ستاد توسعه بیوتکنولوژی کشور درخواست کردند که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت فعال کرده و در رفع موانع و مشکلات این شرکت ها خصوصاً دریافت مجوزهای لازم برای تولید و ورود به بازار فعالتر عمل کند.

آنها همچنین از این ستاد تقاضا کردند که فعالیت‌های خود را مشخصاً در حوزه زیست فناوری متمرکز کرده و از فعالیت در حوزه‌های غیر مرتبط یا با اولویت کمتر خودداری کند. شرکت کنندگان در همایش همچنین درخواست داشتند که ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان و محصولات آن‌ها با استفاده از متخصصین دلسوز و آگاه و با دیدگاه حمایتی صورت گیرد.

غفلت مسئولین حوزه توسعه بیوتکنولوژی از توسعه پژوهش و بازسازی زیرساخت‌های تحقیقاتی مراکز علمی و پژوهشی به بهانه حمایت از تولید، می‌تواند باعث گسسته شدن زنجیره تولید و خالی شدن پشتوانه تحقیق و توسعه در حوزه بیوتکنولوژی شود. در این زمینه تخصیص اعتبارات لازم برای بهسازی تجهیزات و حمایت از تحقیقات کاربردی با اولویت ملی توصیه می‌شود.

سومین همایش بین‌المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران، دهم تا دوازدهم شهریور ۱۳۹۸ در سالن همایش‌های رازی با حضور بیش از ۱۲۰۰ نفر از متخصصین و مسئولین کشور و دانشمندانی از سایر کشورهای جهان برگزار شد.

در این همایش، بیش از ۱۱۰۰ مقاله پژوهشی از سراسر کشور پذیرفته شد که حدود ۲۰۰ مقاله به صورت سخنرانی ارائه شد. معرفی چهره‌های تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور و نشست‌هایی در زمینه فرصت‌ها و چالش‌های توسعه زیست فناوری کشاورزی و صنعت بیوتکنولوژی دارویی از جمله برنامه‌های این همایش است.

در اختتامیه این همایش، دکتر مسعود سلیمانی از محققان برتر هماتولوژی، سلول های بنیادی و نانو که به دلایل واهی در زندان آمریکا به سر می برد از سوی انجمن بیوتکنولوژی ایران به عنوان چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی، انتخاب شد و مورد تجلیل قرار گرفت.

سلیمانی یکی از محققان برتر هماتولوژی (خون شناسی)، سلول ‌های بنیادی و نانو که برای سفری علمی و تحقیقاتی به امریکا سفر کرده بود، به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در این کشور بازداشت و در زندان به سر می‌برد.

این دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان، چند ماه پیش در قالب فرصت مطالعاتی عازم کشور آمریکا شد، که از سوی پلیس آمریکا دستگیر و زندانی شد.

این دانشمند ایرانی از سوی مؤسسه آمریکایی به نام «مایو کلینیک» که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان است، برای انجام تحقیقات تخصصی به این کشور دعوت شد که برخلاف تمامی پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، از سوی پلیس آمریکا دستگیر شده است.

سلیمانی با ویزای رسمی تحقیقاتی و با هماهنگی دانشگاه تربیت مدرس، وارد فرودگاه شیکاگوی آمریکا شد، اما آمریکا در اقدامی غیرقانونی و با زیرپاگذاشتن پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، پیش از ورود دکتر سلیمانی به خاک آمریکا، وی را بازداشت و به زندان منتقل کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.