توسط دانشمندان چینی؛

مهندسی ژنتیک اچ آی وی و سرطان خون را درمان می کند

دانشمندان چینی در تلاش هستند تا با استفاده از روش مهندسی ژنتیک نه تنها با ویروس اچ آی وی مقابله کرده و ایدز را درمان کنند، بلکه می خواهند از این طریق به نبرد سرطان خون بروند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، پژوهشگران چینی بر این باورند که روش مهندسی ژنتیک CRISPR می تواند مقاومت بدن انسان را در برابر ویروس اچ آی وی افزایش دهد.

در آزمایشی که به تازگی بدین منظور صورت گرفته با اصلاح دی ان ای یک جنین، مقاومت آن در برابر حملات اچ آی وی به میزان چشمگیری ارتقا یافته است.

اما یک آزمایش تازه تر بر روی سلول های یک انسان بالغ نشان داد می توان از روش اصلاح ژنتیک CRISPR برای درمان سرطان خون نیز استفاده کرد. بیمار یادشده علاوه بر ابتلا به اچ آی وی به بیماری سرطان خون نیز مبتلا بوده و از همین رو نیازمند پیوند مغز استخوان بوده است.

محققان چینی با اصلاح دی ان ای سلول های بنیادی مغز استخوان فرد دیگری و پیوند آن با مغز استخوان فرد بیمار و سپس استفاده از روش CRISPR موفق شدند ژنی به نام CCR۵ را از بدن وی حذف کنند.

این ژن با صدور دستورات به یکی از پروتئین های سطح سلول های ایمنی بدن عملکرد آنها را مختل می کند و ویروس اچ آی وی از همین پروتئین برای نفوذ به درون سلول های بدن سواستفاده می کند.

در حال حاضر یک ماه از پیوند مغز استخوان یادشده گذشته و سرطان خون این بیمار به طور کامل بهبود یافته است. سلول های بنیادی دستکاری شده به صورت ژنتیک در درون بدن بیمار افزایش یافته اند و این امر منجر به تولید سلول های خونی شده است. انتظار می رود طی ماه های آینده بتوان در مورد تاثیر مثبت این روش جدید درمانی برای بهبود سرطان خون و اچ ای وی اظهار نظر کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.