شناسایی ۱۸ گونه جدید از حشرات آبزی ایران

محققان کشورمان به همراه تیمی بین‌المللی موفق به شناسایی ۱۸ گونه جدید از حشرات آبزی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی  ایران به نقل از ایسنا، دکتر جاوید ایمانپور نمین، عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان طی تحقیقی دو ساله، به همراه تیمی بین‌المللی متشکل از اساتیدی از آکادمی علوم و دانشگاه بوهمیای جنوبی جمهوری چک، موزه تاریخ طبیعی اشتوتگارت آلمان، موزه تاریخ طبیعی اوکراین و دکتر اصغر عبدلی از دانشگاه شهیدبهشتی، اولین چک لیست حشرات یک روزه Ephemeroptera را در ایران تهیه کرده و پس از مطالعات سیستماتیک، مولکولی و اسکن الکترونی موفق به شناسایی و گزارش تعداد ۱۸ گونه جدید از ایران شد که حاصل آن در مجله معتبر Zookeys 749: 87–123 (2018 به چاپ رسیده است.

این مطالعه در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ انجام شده و شامل بررسی پارامترهای فیزیکی- شیمیایی و نمونه‌برداری از لارو حشرات راسته یک روزه‌ها در تعداد ۳۸ رودخانه و جویبار در استان‌های گیلان و اردبیل بود. یکی از این گونه‌های شناسایی شده به‌نام Procloeon capsicum که فقط در شمال ایران مشاهده شده است نیز در این چک لیست به طورکامل توصیف شده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، این همکاری بین‌المللی همچنان ادامه دارد و نمونه‌برداری در استان‌های مازندران، گلستان، همدان، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان نیز انجام شده است. بررسی نمونه‌های تهیه شده همچنان ادامه دارد و با توجه به تنوع‌زیستی بسیار غنی ایران به‌ویژه در بخش حشرات آبزی، احتمال شناسایی گونه‌های جدیدی که در هیچ نقطه‌ای از جهان مشاهده نشده‌اند نیز وجود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.