پرورش اولین گوشت آزمایشگاهی در فضا

یک استارتاپ اروپایی به تازگی موفق شده تا اولین گوشت آزمایشگاهی را در ایستگاه فضایی بین‌المللی کشت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، استارتاپ “الف فارمز”(Aleph Farms) برای اولین بار کشت گوشت آزمایشگاهی را در شرایط گرانش پایین یا ریزگرانش خارج از جو زمین با موفقیت انجام داده است.

ریزگرانش یا میکروگرانش به شرایطی گفته می‌شود که همانند بی‌وزنی گرانش صفر است، با این تفاوت که نیروی گرانش دقیقاً صفر نیست و مقدار کوچکی دارد.

این استارتاپ با انجام این آزمایش در ایستگاه فضایی بین‌المللی پتانسیل تولید مداوم مواد غذایی برای ماموریت‌های فضایی عمیق را در آینده آشکار کرد.

این آزمایش شامل ارسال سلول‌های گاوی به ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) و استفاده از زیست‌چاپگر یا بیوپرینتر ۳بعدی برای کشت سلول‌ها به بافت ماهیچه‌ای در مقیاس کوچک بود. این شرکت می‌گوید این اولین بار است که این فرآیند در شرایط ریزگرانش انجام می‌شود.

“الف فارمز” یادآوری می‌کند که این آزمایش اثبات مفهوم برای اثربخشی فرآیند کشت سلول‌های گاوی برای اولین بار است. نکته خاص این آزمایش این است که این روش تولید گوشت به طور قابل توجهی از منابع طبیعی کمتری نسبت به دامداری‌های سنتی استفاده می‌کند، به این معنی که این یک استراتژی تئوری امکان پذیر برای تولید مواد غذایی در طول سفرهای فضایی طولانی است.

“دیدیه توبیا” بنیانگذار و مدیرعامل شرکت “الف فارمز” می‌گوید: ما در فضا ۱۰ هزار یا ۱۵ هزار لیتر آب برای تولید یک کیلوگرم گوشت گاو در دسترس نداریم. این آزمایش مشترک اولین گام مهم در جهت دستیابی به چشم انداز ما برای اطمینان از امنیت تامین غذایی برای نسل‌های آینده و در عین حال حفظ منابع طبیعی است.

در حالی که جایگزین‌های گوشت گیاهی نظیر “ورای گوشت”(Beyond Meat) و “برگرهای غیرممکن”(Impossible Burgers) در حال حاضر روی بورس هستند، گوشت واقعی آزمایشگاهی هنوز به دنبال جا باز کردن در دنیای تجارت است.

تخمین زده می‌شود که این نوع گوشت، بین ۳ تا ۱۰ سال راه دارد تا به قفسه‌های فروشگاه‌ها برسد.

“الف فارمز” به طور خاص در خط مقدم توسعه فناوری برای تولید نه تنها جایگزین محصولات گوشت کوچک بلکه تولید استیک‌های کامل آزمایشگاهی با شبیه‌سازی عطر، طعم، شکل، بافت و ساختار بافت ماهیچه‌های مختلف حیوانات مختلف است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.