معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

با مسائل محیط زیست، سیاسی برخورد نکنیم

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: از سمن ها خواهش می کنم اگر می خواهیم حرفمان خریدار داشته باشد، منطقی، علمی و محکم برخورد کنید. با مسائل محیط زیست ، سیاسی برخورد نکنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر عیسی کلانتری در نشست با فعالان زیست محیطی استان بوشهر اظهار داشت: واقعیت این است که محیط زیست اختیارات محدود دارد، اما اختیار نداریم که سیاستگذاری کنیم اما می توانیم با سیاست‌هایمان، سیاست‌های گذاشته شده را هدایت کنیم تا به سمت حداقل تخریب های محیط زیستی حرکت کنیم. 

وی اضافه کرد: نکته اینجا است که هر اقدامی محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهد اما نباید به حدی پیش رویم که نشود هیچ اقدامی هم کرد. ما نمی توانیم به کشور بگوییم که این پروژه صنعتی را انجام نده بلکه می‌توانیم به آنها بگوییم که باید به گونه‌ای پروژه‌ها انجام گیرد که تاثیر مخرب کمتری داشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: خوشحال هستم که سمن‌های محیط زیستی بوشهر به مسائل توجه دارند. ظرفیت بسیار بالایی در این سمن ها می بینم.

وی افزود: امروزه دنیا با مساله محیط زیست و چالش‌های آن روبه رو است؛ ۳۰۰ میلیون بشکه نفت به غیر از دیگر منابع انرژی فسیلی را در سطح جهان به صورت روزانه داریم می سوزایم، ازهمین رو دنیا با مساله محیط زیست روبهرو هست و کره زمین با مشکل محیط زیست مواجه شده، این همان اتفاقی است که باعث می شود حجم عظیمی از تغییرات اقلیمی در سطح کشورها رخ دهد.

کلانتری ادامه داد: آگاهی های مردمی در حوزه محیط زیست اگر نباشد، این نابودی ها و تخریبهای زیست محیطی بسیار عمیق تر خواهد شد. بخشی از تخریب های زیست محیطی در سطح جهان، حماقت است. این حماقت می تواند هم از طرف مسئولان باشد و هم از طرف مردم. فرزندان ما دارند قربانی زیاده خواهی های ما بزرگسالان می شوند.

وی اضافه کرد: کشور ایران هفت هزار سال سابقه دارد، نمی شود که آن را از بین ببریم به همین سادگی، باید به محدودیت های منابع مان توجه کنیم و زیاده خواهی نکنیم. با رفتارهای غلط با طبیعت مان برخورد کردیم. خاک های مناطق مختلف کشور را ضعیف و ازبین بردیم. این زیاده خواهی ما هست که محیط زیست کشور را ازبین برده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: محیط زیست انسانی را در سطح کشور از دست داده ایم، به خاطر این که سال‌ها و دهه‌ها بود که به مباحثی توجه کردیم که اولویت زیست محیطی نداشت. ما طبیعت را بهم ریختیم. مصرف بیش از حد آب در سطح کشور باعث ایجاد ریزگردها، کاهش ابرها و نابودی آبهای زیرزمینی شد.

وی اظهار داشت: لوله های پوسیده در سطح خلیج فارس به دلیل قدمت لوله‌کشی‌ها، به بزرگترین دشمن محیط زیست خلیج فارس تبدیل شده‌اند زیرا که نشت های این لوله ها دارد خلیج فارس را نابود می کند.

کلانتری اضافه کرد: تا ۴۰ سال دیگر چیزی از محیط زیست مان باقی نمی‌ماند. امروزه محیط زیست با وضعیت خیلی بدتری مواجه هست که فکرش را حتی بکنیم. سمن‌ها و فعالان محیط زیست می توانند و زورشان به دولتی ها می رسد و از آنها این خواسته را داریم که در کنارمان باشند.

وی ادامه داد: اینکه ما در استان توسعه نمی خواهیم، درست نیست بلکه توسعه درست را باید مطالبه کنید. در عسلویه هیچ‌کدام از طرح‌های اجرا شده، مطالعات ارزیابی نداشت با اینکه خارجی عسلویه را برنامه ریزی کردند، اما به دلیل اینکه می خواستند هزینه کمتری خرج کنند هزینه مطالعات ارزیابی محیط زیستی را حذف کردند. این شد که الان با عسلویه ای مواجهیم که نابود شده است.

کلانتری اظهار کرد: ما کشوری قویی می خواهیم که چهار میلیون جوان تحصیل کرده بیکار نداشته باشد برای همین باید توسعه را با آغوش باز بپذیریم اما سمن ها باید دقت کنند و مواظبت کنند که توسعه ای مانند عسلویه رخ ندهد.

وی گفت: من از سمن ها خواهش می کنم اگر می خواهیم حرفمان خریدار داشته باشد، منطقی، علمی و محکم برخورد کنید. با مسائل محیط زیست ، سیاسی برخورد نکنیم.

کلانتری بیان کرد: از مدیرکل محیط زیست بوشهر می خواهم که در استان به صورت نشست های علمی و تخصصی به صورت ماهیانه، آموزشهای حرفه ای و لازم را به سمن ها و فعالان محیط زیست بدهند. اعتقاد دارم که سازمان محیط زیست؛ سازمانی ناقص است چون هیچ کارشناسی در حوزه آب یا ژنتیک یا دریاها ندارد، بلکه تمام مطالعات و تحقیقات خود را به دانشگاه های کشور تفویض اختیار کرده است. سازمان محیط زیست از لحاظ علمی، سازمان ضعیفی است و به همین دلیل همواره مجبور شده به دانشگاه ها پناه ببرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.