گزارش سال 2018 میلادی

سرویس بین‎ المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی در تازه‎ترین گزارش خود، سطح زیر کشت محصولات تراریخته در جهان را ۱۹۱٫۷ میلیون هکتار اعلام کرد. طبق این گزارش فناوری تولید محصولات تراریخته همچنان مورد استقبال کشورهای مختلف قرار دارد. محصولات تراریخته توانسته ‎اند به مدیریت چالش افزایش جمعیت و تغییر اقلیم به طور قابل توجهی کمک کنند.

زیست‎ فناوری می‌تواند برای تولید انواع گیاهان مقاوم در برابر تنش‌ های محیطی و دارای ارزش غذایی بیشتر و جهت محافظت از منابع طبیعی و سلامت انسان مورد استفاده قرار گیرد. هر محصول زیست‎ فناوری به صورت مورد به مورد ارزیابی می ‎شود و محصولات تجاری تایید شده موجود در بازار مورد بررسی‌ های دقیق علمی قرار گرفته‎ اند. محصولات تراریخته باید به عنوان ابزاری برای بهبود عملکرد محصولات زراعی در نظر گرفته شوند، دارای تاریخ مصرف ایمن و سالم هستند و موجب کسب درآمد بالا برای کشاورزان خرده‎ پا و رفع فقر می‌ شود.

این مزایای اقتصادی، بهبود سلامتی و دستاوردهای اجتماعی حاصل از استفاده از محصولات تراریخته باید به جامعه جهانی اطلاع داده شود تا کشاورزان و مصرف ‎کنندگان بتوانند با آگاهی کامل تصیم بگیرند که چه بکارند و چه مصرف کنند؛ سیاست‎ گذاران و دستگاه‌ های نظارتی بتوانند دستورالعمل‎ های ایمنی زیستی را برای تجارت و پذیرش محصولات زیست‎ فناوری فراهم آورند و رسانه‌ های علمی و سایر رسانه ها انتشار مزایا و توانمندی‌های این فناوری را تسهیل کنند و به اطلاع عموم برسانند.

سرویس بین‌المللی برای دستیابی به و استفاده از زیست ‎فناوری کشاورزی (آیسا) برای نیل به اهداف خود و از طریق انتشار وضعیت جهانی محصولات تراریخته تجاری در سال 2018 (خلاصه 54) قویاً از موارد فوق پشتیبانی می‎کند. این گزارش آخرین اطلاعات مربوط به این موضوع را به عنوان بانک اطلاعات جهانی در مورد پذیرش و توزیع محصولات تراریخته از سال اول تجاری ‎سازی آن‎ ها در سال 1996 و وضعیت کشورها و چشم‎ انداز آینده این فناوری در جهان را مستند می‌کند.

گزارش‌ های سالانه 1997 تا 2015 با عنوان «خلاصه‌های آیسا» یا ISAAA Briefs توسط دکتر كلایو جیمز تألیف شد و گزارش سال 1996 با همکاری دکتر آناتول كرتیگر منتشر شد. آیسا گزارش امسال را به دکتر کلایو جیمز، بنیان‎ گذار و رئیس بازنشسته خود تقدیم می‎کند که 20 گزارش سالانه را با زحمات زیاد تألیف کرده و آن را به معتبرترین منبع اطلاعات در مورد محصولات تراریخته در دو دهه گذشته تبدیل کرده است. همچنین ما این مختصر را به مرحوم دکتر رندی هوته، هماهنگ ‎کننده سابق جهانی بیش از دو دهه آیسا تقدیم می‌ کنیم. آن دو مروجین و حامیان بزرگ زیست‎ فناوری و محصولات تراریخته بودند و معتقدبودند که آیسا می‌تواند در جهت افزایش دانش و ظرفیت جامعه جهانی تغییر ایجاد کند و بستر بهره مندی مردم فقیر و حاشیه ‎نشین‎دنیا از این فناوری را فراهم آورد.

متن کامل آخرین وضعیت جهانی محصولات تراریخته در انتهای سال 2018 میلادی را از اینجا دریافت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.