تاکید وزیر کشاورزی بر تولید انبوه گیاهان تراریخته

هجدهم مهر ماه سال 1383- وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به معاون اول رییس جمهور دستیابی به فناوری تولید انبوه گیاهان تراریخته برای جمهوری اسلامی ایران و این وزارت را از نظر علمی در خور افتخار و در بین کشورهای جهان کم نظیر دانست.

وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به معاون اول رییس جمهور دستیابی به فناوری تولید انبوه گیاهان تراریخته برای جمهوری اسلامی ایران و این وزارت را از نظر علمی در خور افتخار و در بین کشورهای جهان کم نظیر دانست. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران در بخشی از این نامه که نسخه ای از آن به ایسنا ارسال شده آمده است: برنج تراریخته طارم مولایی، برنجی خوش عطر و طعم است که با فناوری نانو . بیوتکنولوژی و با استفاده از ژن cry1Ab نسبت به کرم ساقه خوار برنج مقاوم شده است: در نتیجه این فناوری، برای کشت این برنج به هیچ وجه نیازی به سموم شیمیایی دفع آفات نباتی نیست و در نتیجه علاوه بر صرفه جویی به عمل آمده در مصرف سموم و هزینه سم پاشی، موجودات مفید نیز از بین نرفته و به سلامتی انسان، دام و محیط زیست نیز آسیبی وارد نمی شود. این دستاورد از سالیان پیش مورد تایید مجامع علمی و بین المللی قرار گرفته و جوایزی در سطح بین المللی به آن اعطا شده است. از نظر علمی دستیابی به فناوری تولید انبوه گیاهان تراریخته برای جمهوری اسلامی و این وزارت در خور افتخار و در بین کشورهای جهان کم نظیر است. به ویژه اینکه اساسا پروتیین cry1Ab  در بذر و قسمت های خوراکی برنج تراریخته طارم مولایی وجود ندارد. این موضوع قبلا اثبات شده و در نشریات علمی بین المللی نمایه شده در ISI به چاپ رسیده است.

منبع: روزنامه صبح اقتصاد

**گفتنی است امروز 15 سال از تاریخ انتشار این خبر می گذرد و همچنان در انتظار تولید ملی محصولات تراریخته هستیم. محصولاتی که سالانه  تا پنج میلیارد دلار صرف واردات آنها می شود. ۵۵ درصد سبد غذایی کشور از واردات تامین می شود که از این میزان ۸۰ درصد آنها تراریخته است. با این حال همچنان جریانی قوی در کشور بر باز گذاشتن راه واردات و مقابله با پژوهشگران و پیشکسوتان مهندسی ژنتیک و مروجان تولید بومی محصولات تراریخته اصرار می ورزد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. سحر مانی می گوید

    واردات کشور سویا، ذرت تراريخته است، ممکن است بفرماييد بذر کدام يک از اين دو محصول در داخل کشور تراريخته شده است و آماده عرضه به بازار است؟

  2. سحر مانی می گوید

    بخش بزرگی از واردات محصولات کشاورزی را دانه های روغنی (سویا، کلزا، ذرت) تشکيل مي دهد، پس از 15 سال ممکن است بفرماييد کدام یک از اين بذرها در کشور تراريخته شده است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.