سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مطرح کرد

ذخیره ۵۰ هزار نمونه زیستی

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران درباره تعداد ذخایر زیستی و چالش‌های این مرکز گفت: ۵۰ هزار نمونه زیستی در قالب ۲۷ کلکسیون در چهار حوزه گیاهی، سلول‌های انسانی و جانوری، مولکولی و میکروارگانیسم‌ها در این مرکز شناسایی و نگهداری می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، دکتر سید مجید تولیت با اشاره به اهمیت منابع و ذخایر ژنتیکی و زیستی به عنوان سرمایه عظیم ملی و رکن اصلی تحقیقات، پژوهش ها و پیشرفت ها در حوزه‌های مختلف بیولوژی و زیست فناوری گفت: بهره برداری از این ثروت در زمینه‌های مهمی مانند اقتصاد، سلامت، غذا، محیط‌زیست و …  بر متخصصان و سیاستگذاران پوشیده نیست. این ذخایر از سویی در ارتباط مستقیم با امنیت غذایی، امنیت سلامت، امنیت اقتصادی و در نهایت امنیت ملی هستند و از سوی دیگر، منجر به حفاظت از تنوع زیستی کشور می‌شوند.

وی افزود:  اهمیت نگهداری نمونه­‌های زیستی در سه سطح قابل ذکر است، نخست جهت جلوگیری از انقراض و از دست رفتن ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور  و قابلیت استفاده و بهره برداری برای آیندگان؛ دوم: دسترسی محققان و جامعه علمی حوزه علوم زیستی کشور به منابع استاندارد و شناسنامه‌­دار نمونه های زیستی و ژنتیکی جهت انجام تحقیقات خود و سوم: استقرار و توسعه زیرساخت‌های لازم برای صنایع و فعالیت‌­های دانش بنیان اقتصادی، صنعتی و تجاری در حوزه زیست فناوری که کشور از این لحاظ وابستگی شدیدی به خارج از کشور دارد و امنیت غذایی و سلامت و محیط زیست مردم را با خطر مواجه می‌کند.

تولیت با بیان این که درحال حاضر، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با هفت کلکسیون و دانشگاه مختلف از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، ژاپن و هلند تفاهم­ نامه همکاری و روابط آموزشی و پژوهشی پایدار و رو به توسعه دارد، گفت:  نمونه­‌های گیاهی و میکروبی از ۱۴ کشور اروپایی و آسیایی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ثبت، ذخیره و نگهداری می‌شوند.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در ادامه درباره ملزومات رعایت استانداردهای بین‌المللی در حفظ و نگهداری منابع و ذخائر ژنتیکی و زیستی گفت: یکی از ملزومات رعایت استانداردهای بین ­المللی در حفظ و نگهداری منابع و ذخایر ژنتیکی و زیستی به روز بودن تجهیزات و زیرساخت های آزمایشگاهی و دستگاه ­های مربوطه و همچنین پشتیبانی، نگهداری و تعمیرات تجهیزات راهبردی مربوطه است.

وی افزود:  نگهداری ایمن نمونه­ های زیستی با دستورالعمل­ ها و دانش فنی مختص هر نمونه اعم از گیاه، میکروارگانیسم­‌های مختلف، رده‌­های سلولی انسانی و جانوری و مواد ژنتیکی مانند DNA و … بسیار متفاوت بوده و مستلزم اتخاذ و حفظ و نگهداری پایدار و ایمن آن­ها در شرایط فیزیکی خاص مانند محدوده دمایی فرا سرد، ازت مایع، لیوفیلیزه و … است.

تولیت در ادامه چالش اصلی مرکز در این حوزه را تأمین منابع مالی مناسب جهت حفظ استانداردهای موجود با بودجه بسیار محدود خود دانست. 

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران خاطرنشان کرد: همگرایی بیشتر کلکسیون­‌های موضوعی در سپردن ذخایر پشتیبان خود، ضمن تضمین حفظ نمونه­‌های آن‌ها، به غنی‌تر شدن مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران  کمک شایانی می کند. این امر نیازمند رویکرد دستگاه‌­های مختلف ذیربط در اتخاذ راهکارهایی برای همگرایی بیشتر و پرهیز از موازی کاری است  که می­‌تواند سبب صرفه­‌جویی اقتصادی و بهره بیشتر از منابع مالی شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.