اعتراض انجمن های علمی در مورد عدم توجه به بومی سازی و تولید داخلی محصولات تراریخته

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاطت محیط زیست ایمنی پنبه تراریخته را از لحاظ سلامت انسان و محیط زیست به تایید رسانده است و دلیل معطلی وزارت جهاد کشاورزی جهت صدور مجوز به این محصول مشخص نیست.

“حدود سه دهه قبل نهال نوپای بیوتکنولوژی با سرمایه گذاری عظیم مادی و انسانی در جمهوری اسلامی ایران کاشته شد. برای رشد و بالندگی این نهال نوپا هزاران محقق و متخصص تلاش های بی وقفه داشته و میلیاردها تومان از سرمایه های ملت شریف ایران هزینه شد. اکنون که مردم شریف ایران می خواهند از سایه دلپذیر و میوه این فناوری بهره مند شوند، متاسفانه علم های مخالفت با تولید داخلی محصولات حاصل از این فناوری برافراشته شده است. مخالفت ها نه برای واردات محصولات تراریخته بلکه برای بومی سازی و تولید داخلی این محصولات است.”

متن بالا بخشی از نامه دکتر جلالی جواران نماینده انجمن های علمی در شورای ملی ایمنی زیستی به رئیس این شورا – دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور – است. در این نامه نماینده انجمن های علمی به دکتر جهانگیری اعتراض می کند که چرا با وجود واردات میلیاردی سالانه ده ها رخداد محصول تراریخته تا کنون حتی یک رخداد تراریخته در کشور مجوز تولید دریافت نکرده است. این در حالیست که ده ها رخداد از محصولات استراتژیک کشاورزی توسط پژوهشگران ایرانی تولید و آماده صدور مجوز هستند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران دکتر جلالی جواران ضمن تاکید بر پتانسیل های بالای تولید داخلی این محصولات، اظهار کرد که قوانین و اسناد بالادستی نظام از جمله قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران، دولت را مکلف به حمایت از تولید ملی این محصولات کرده است. این در حالیست که دولت این موضوع را نادیده گرفته و در حال حاضر حدود چهار سال است که درخواست مجوز تنها تولید این محصولات در کشور که نوعی پنبه مقاوم به آفت و بی نیاز از مصرف سموم آفت کش است، بی پاسخ مانده است.

گفتنی است که تا کنون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاطت محیط زیست ایمنی این پنبه را از لحاظ سلامت انسان و محیط زیست به تایید رسانده است و دلیل معطلی وزارت جهاد کشاورزی جهت صدور مجوز به این محصول مشخص نیست. بر اساس اطلاع منابع آگاه، درخواست صدور مجوز این پنبه سال 1394 به وزارت جهاد کشاورزی تسلیم شده است و پس از گذشت حدود 4 سال تا کنون پاسخی مبنی بر رد یا قبول این محصول به متقاضی داده نشده است. این در حالیست که بر اساس قانون ایمنی زیستی مرجع ذی صلاح یا همان وزارت جهاد کشاورزی ملزم به پاسخگویی در عرض سه ماه است.

امید است با طرح این موضوع در شورای ملی ایمنی زیستی و حل و فصل موضوع در این شورا، به زودی شاهد تولید اولین محصول تراریخته در کشور عزیز اسلامیان باشیم.

تهیه و تنظیم خبر: ساتین اسکندری، کارشناس ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.