4 برابر شدن کشت محصولات تراریخته در دنیا

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: محصولات تراریخته دنیا از 50 میلیون هکتار در سال 2001 به بیش از 189 میلیون هکتار در سال 2017 رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، محمدرضا آقاجانی مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار کرد: با استفاده از مهندسی ژنتیک می‌توان ژن‌های خاص ارزشمند را از یک موجود زنده به موجود زنده دیگر از همان گونه یا گونه دیگر انتقال داد، که ضمن افزایش تولید باعث بهبود خواص مختلف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به مواد غذایی تولید شده با این روش مواد غذایی تراریخته می‌گویند که در گیاهان تراریخته این تغییر معمولاً به منظور بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماری‌های گیاهی و برای بهبود عملکرد گیاه و بهره‌وری کشاورزی صورت می‌گیرد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: اولین محصول تراریخته در دنیا گوجه فرنگی تراریخته است که در سال 1994 به تایید اداره غذا و داروی آمریکا رسید و از سال 1996 کشت و تجاری‌سازی سویا و ذرت تراریخته در مقیاس جهانی آغاز گردید.

آقاجانی با اشاره به اینکه محصولات تراریخته دنیا از 50 میلیون هکتار در سال 2001 به بیش از 189 میلیون هکتار در سال 2017 رسیده است، تصریح کرد: سویا، ذرت، پنبه و کلزا بیشترین میزان کشت را به خود اختصاص داده‌اند.

وی بیان کرد: در حال حاضر محصولات تراریخته در 24 کشور دنیا کشت می‌شود که از نظر میزان تولید کشورهای آمریکا، برزیل، آرژانتین، کانادا و هند در رتبه‌های اول تا پنجم قرار گرفته‌اند.

آقاجانی ادامه داد:  مقاومت به آفات بدون استفاده از آفت‌کش‌ها، مقاومت به تنش‌های محیطی مانند سرما، خشکی، شوری خاک، افزایش در عملکرد و راندمان، بهبود کیفیت پروتئین و عطر و طعم مواد غذائی، اصلاح دوره نگهداری میوه و سبزیجات و کیفیت ارگانولپتیکی، مقاومت به بیماری‌های ویروسی، باکتریائی و قارچی، افزایش میزان کربوهیدرات مواد غذائی، کاهش زمان پخت و کاهش هزینه، اعمال تغییرات ژنتیکی در برخی میوه‌ها با هدف ایجاد یک نوع واکسن علیه بیماری‌ها از جمله مزایای محصولات تراریخته است.

وی به سابقه محصولات تراریخته در ایران نیز اشاره کرد و افزود: قانون ملی ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر 11 ماده و هفت تبصره در مجلس شورای اسلامی تصویب به تایید شورای نگهبان رسید که طبق قوانین، محصولات تراریخته پس از انجام آزمایش‌های لازم و قبل از عرضه به بازار، مجوزهای لازم را از مراجع قانونی اخذ می‌کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: این مراجع شامل وزارت جهاد کشاورزی است که در امور مرتبط با تولیدات بخش کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان حفاظت محیط زیست در امور مرتبط با حیات وحش و بررسی ارزیابی مخاطرات زیست محیطی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مرتبط با ایمنی و سلامت مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و مواد پزشکی تصمیم‌گیری می‌کنند.

آقاجانی به برچسب‌گذاری محصولات تراریخته اشاره کرد و گفت: براساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در کلیه مواد و فرآورده‌های حاوی ترکیبات سویا، کلزا، ذرت و پنبه دانه اعم از وارداتی یا تولید داخل، در صورت وجود اجزای تراریخته، برای آگاهی مصرف کنندگان درج لوگوی تراریختگی الزامی است.

وی اظهار کرد: همچنین در قسمت ترکیبات در کنار جزء تراریخته باید کلمه تراریخته یا تغییریافته ژنتیکی نوشته شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: در کارخانجات تولید مواد غذایی استان که تحت نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل می‌باشند نظارت بر اعلام تراریختگی در محصولات تولیدی در برچسب محصولات انجام می‌شود.

آقاجانی خاطرنشان کرد: در خصوص محصولات تولیدی سایر استان‌ها که در فروشگاه‌های استان عرضه می‌شود نیز توسط کارشناسان معاونت غذا و دارو بررسی‌های لازم انجام و در صورت مشاهده مغایرت از نظر برچسب گذاری موضوع به معاونت غذا وداروی استان مربوطه و سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.