انتخاب رئیس جدید تسهیلات جهانی محیط زیست

كارلوس مانوئل رودریگز، وزیر محیط زیست و انرژی كاستاریكا به عنوان مدیر عامل و رئیس تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) انتخاب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، 

سمیرا کهک-عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی 

كارلوس مانوئل رودریگز، وزیر محیط زیست و انرژی كاستاریكا به عنوان مدیر عامل و رئیس تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) انتخاب شد.

تسهیلات جهانی محیط زیست بزرگترین تسهیلات چند جانبه برای حمایت از اقدامات زیست محیطی در کشورهای در حال توسعه و سازوکار اصلی تأمین مالی چندین کنوانسیون زیست محیطی سازمان ملل از جمله کنوانسیون تنوع زیستی (CBD) است.

مسئولین کنوانسیون تنوع زیستی معتقدند که او از درک درستی نیازهای کشورهای در حال توسعه جهت اجرای معاهدات زیست محیطی برخوردار است و این موضوع می تواند موجبات اجرای بهتر این معاهدات را فراهم کند.

انتخاب آقای رودریگز همزمان با انتهای برنامه های استراتژیک تنوع زیستی دهه 2010 تا 2020 و نیز اهداف آیچی مربوط به آن و شروع اجرا و تصویب چارچوب تنوع زیستی پس از 2020 است. مسئولین کنوانسیون تنوع زیستی ابراز امیدواری کردند که حضور ایشان بتواند تامین مالی برای اجرای این چارچوب را در کشورهای در حال توسعه بیش از پیش فراهم کند.

گفتنی است دهه های گذشته که مرجعیت ملی این تسهیلات در اختیار وزارت امور خارجه قرار داشت، بر اساس اطلاعات مندرج در وبگاه GEF، ایران با وجود پتانسیل ها و چالش های عمده زیست محیطی کمترین کمک بین المللی را از محل این تسهیلات دریافت کرده است که این موضوع یکی از دلایل انتقال مرجعیت ملی این تسهیلات از وزارت امور خارجه به سازمان حفاظت محیط زیست در سال 1397 بوده است. با اینکه این انتقال به تصویب هیئت وزیران رسیده و دستاورد زیست محیطی قابل توجهی ارزیابی می شد، اما همچنان وزارت امور خارجه مرجعیت این تسهیلات را بر عهده داشته و تنها قسمتی از این مرجعیت را به سازمان حفاظت محیط زیست منتقل کرده است. حال به نظر می رسد با گذشت دو سال از این مصوبه هیات وزیران، زمان آن رسیده است که مسئولین مربوطه گزارش مشترکی در مورد اقدامات دو سال گذشته خود در این مورد ارائه دهند و برنامه های آینده خود را برای ورود به دهه آینده که دهه ترمیم اکوسیستم نامگذاری شده است، ارائه دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.