رئیس سازمان دامپزشکی کشور

علی اصغر ماکنعلی: ۸۳ درصد از ذرت تولیدی در جهان تراریخته است.

علی اصغر ماکنعلی در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری تب کریمه در کشور گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت در حوزه شیوع این بیماری نسبت به سالهای گذشته وضعیت بهتری داریم و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و تلفاتی نیز نداشته ایم. وی ادامه داد: برنامه‌های ما در زمینه کنترل این بیماری برنامه‌های آموزشی و ترویجی است تا از انجام اقدامات پرخطر از سوی دامداران و شیوع بیماری جلوگیری شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر

علی اصغر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری تب کریمه در کشور گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت در حوزه شیوع این بیماری نسبت به سالهای گذشته وضعیت بهتری داریم و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و تلفاتی نیز نداشته ایم.

وی ادامه داد: برنامه‌های ما در زمینه کنترل این بیماری برنامه‌های آموزشی و ترویجی است تا از انجام اقدامات پرخطر از سوی دامداران و شیوع بیماری جلوگیری شود.

ماکنعلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در تولید طیور جایگاه ویژه ای در دنیا داریم، افزود: کشور ما در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ رتبه‌های تک رقمی در دنیا را به خوداختصاص داده ضمن اینکه ایران با تولید سالیانه ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در رتبه ۷ و تخم مرغ در ۹ جهانی قرار دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر گوشت مرغ و تخم مرغ به عنوان ارزان‌ترین پروتئین در دسترس افراد است، گفت: علاوه بر این امکان صادرات آن به بازارهای هدف نیز وجود دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: برای تولید تخم مرغ و گوشت مرغ در کشور بیش از ۱.۲ میلیارد دوز واکسن استفاده می‌شود.

ماکنعلی همچنین از افزایش ۲۵ درصدی جمعیت دام در کشور خبر داد و گفت: بنابر آمار جمعیت دام سبک همچون گوسفند، بز، بره و بزغاله ۶۷ میلیون رأس است که علی رغم افزایش جمعیت برنامه ویژه ای در خصوص پایش و کنترل آن داریم.

۷۵ درصد واکسن طیور وارداتی است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین درباره اینکه آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی برای داروهای دامپزشکی حذف می‌شود؟ با بیان اینکه مسئول ارز بر اساس قانون وزارت صنعت معدن و تجارت و بانک مرکزی است، گفت: سازمان دامپزشکی هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد.

به گفته وی، در حال حاضر ۷۵ درصد واکسن‌های طیور وارداتی و ۹۰ درصد واکسن‌های دام داخلی است اما ماده اولیه آن وارد می‌شود.

ماکنعلی همچنین درباره اینکه آیا نهاده‌های دامی وارداتی تراریخته هستند، توضیح داد: نهاده‌ها قبل از ورود با پروتکل‌های بهداشتی ما باید مطابقت داشته باشد و پس از ورود نمونه‌برداری‌ها و آزمایشات مختلف روی آن انجام می‌شود.

وی درباره اینکه در صورتی که تراریخته بودن آن محرز شد عودت داده خواهد شد؟،افزود: برنامه ریزی ها به گونه‌ای است که نیاز به برگشت و عودت آن نباشد ضمن اینکه ۸۳ درصد از ذرت تولیدی در جهان تراریخته است.

سه برنامه برای کاهش وابستگی به نهاده‌های دامی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل «کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت» افزود: برنامه‌های این کمیته ارتقا تولید و کیفیت محصولات دامی در کشور است و با اجرای این برنامه میزان واردات خوراک دام و طیور ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

ماکنعلی ادامه داد: اجرای این طرح در کشور آغاز شده و محور آن نیز کاهش وابستگی به خوراک دام و طیور و جلوگیری از فروش خوراک خام به مرغداری‌ها و تبدیل آن به کنستانتره در کارخانه‌ها است.

وی با بیان اینکه با تبدیل خوراک از قبیل جو، ذرت و سویا به کنستانتره حدود ۱۳ درصد از پرت آن جلوگیری می‌شود، تصریح کرد: بخشی از نهاده که به صورت خام به مصرف دام می‌رسد بدون هضم از سیستم گوارش حیوانات خارج می‌شود اما وقتی به کنستانتره تبدیل شود به طور کامل به استفاده دام خواهد رسید و به این ترتیب از مصرف بیشتر نهاده جلوگیری خواهد شد.

وی برنامه دیگر را کاهش وابستگی واردات خوراک دام با اجرای مدیریت سنی در پرورش طیور گوشتی عنوان کرد و گفت: وقتی طول دوره رشد طیور را از ۴۵ روز و بیشتر به ۳۷ روز برسانیم موجب کاهش ۵ درصدی مصرف نهاده می‌شود ضمن اینکه برنامه دیگر ما کنترل سرانه مصرف مرغ است.

ماکنعلی توضیح داد: سرانه مصرف مرغ به ۳۲ و نیم کیلوگرم رسیده و دو برابر میانگین جهانی است نباید اجازه دهیم سرانه فراتر از این برود زیرا افزایش بیش از حد آن در دیگر حلقه‌های زنجیره هم تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه سالانه ۹ و نیم میلیون تن واردات ذرت انجام می‌شود، تصریح کرد: با اجرای این طرح حدود ۲۰ درصد واردات ذرت کاهش می‌یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.