سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری: یکی از بزرگترین این اشتباهات تکیه به پول نفت بود

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین گفت: نگاهی به تاریخ کشور نشان می‌دهد، هیچ زمانی تا امروز به این میزان هزینه آموزش و پژوهش نشده است. مگر در زمان ابوعلی سینا یا خوارزمی نیز تا این میزان هزینه صرف آموزش می‌شد؟ پس باید تفکرمان را تغییر دهیم. دلیل آموزش و پژوهش حل مشکلات مردم است. دانشگاه‌ها راه اندازی می‌شوند تا پس از مدتی ارزش افزوده برای جامعه ایجاد کنند. دانشجویان در هر استانی باید پس از فارغ التحصیل شدن اثرات مثبتی در جامعه و زندگی مردم داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر خود به استان گیلان به چهارمین جلسه اقتصاد مقاومتی این استان رفت. ستاری در این جلسه بر حل مشکلات هر استان به صورت درون زا تاکید کرد. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این جلسه گفت: برای حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان باید مفاهیمی را اصلاح کنیم. توسعه یکی از آن مفاهیم است. توسعه در اقتصاد امری درون زا است. در هر استانی توسعه و پیشرفت از داخل آن رخ می‌دهد.  هیچ غول چراغ جادویی وجود ندارد که با یک حرکت مشکلات را حل کند. بلکه مشکلات و مسائل گوناگون با اتکا به نیروی انسانی خلاق و نوآور که پایه اقتصاد دانش بنیان هستند رفع شود.

ستاری با اشاره به ظرفیت بالای نیروی انسانی در کشور، بیان کرد: برخی شاخص های نیروی انسانی رتبه های دوم و سوم دنیا به ایران تعلق دارد. اما چرا نمی توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. بخشی از این موضوع به فرهنگ و تفکر ما بازمی‌گردد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین گفت: نگاهی به تاریخ کشور نشان می‌دهد، هیچ زمانی تا امروز به این میزان هزینه آموزش و پژوهش نشده است. مگر در زمان ابوعلی سینا یا خوارزمی نیز تا این میزان هزینه صرف آموزش می‌شد؟ پس باید تفکرمان را تغییر دهیم. دلیل آموزش و پژوهش حل مشکلات مردم است. دانشگاه‌ها راه اندازی می‌شوند تا پس از مدتی ارزش افزوده برای جامعه ایجاد کنند. دانشجویان در هر استانی باید پس از فارغ التحصیل شدن اثرات مثبتی در جامعه و زندگی مردم داشته باشند.

پول نفت نوآوری و ابتکار نسل جوان را از بین می‌برد

 رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با بیان اینکه دانشگاه‌ها در هر استان وظیفه حل مسائل آن استان را برعهده دارند، افزود: دانش بومی مسائل هر استان را رفع می‌کند و این بومی‌سازی نیز در مراکز نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان رخ می‌دهد. نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد که در مسیر حرکت اشتباهاتی داشتیم. یکی از بزرگترین این اشتباهات تکیه به پول نفت بود. ثروتی که بسیاری از ساختارهای فکری ما مانند ارزش آفرینی و کارآفرینی را از بین برد. نوآوری و ابتکار نسل جوان با این تفکر از بین می‌رود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: در هر استان باید نگاه به نفت را از بین برد. باید به راه اندازی و ایجاد زیست بوم متکی بر نیروی انسانی اتکا کرد. شکل گیری آن نیاز به حمایت دارد و دولت برای کمک وارد عمل می‌شود. البته دولت باید در زیر ساخت‌های تجاریسازی وارد شود نه اینکه آن را انجام دهد. در حوزه تجاری سازی باید دقت کرد که سرمایه گذاری بخش خصوصی را نیاز دارد. پس محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی روی پژوهش است. در این صورت زیست بومی در حال رشد خواهیم داشت. دولت‌ها وظیفه سرمایه گذاری روی پژوهش‌های پایه و زیر ساخت‌های آن را دارند.

ستاری همچنین بیان کرد: پس برای پیشرفت در هر استان باید محیطی برای رشد شرکت‌های فناور و دانش بنیان فراهم شود. در گیلان نیز شرکت‌های فوق‌العاده‌ای با نیروی‌های جوان و با انگیزه مشغول فعالیت هستند که افتخاری برای این استان است. پس خود استان باید حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سومی و توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری را رقم بزند. مفاهیم در زیست بوم فناوری و نوآوری مشترک شده است و فعالان در آن  یک حرف می‌زنند. این موضوع مسئولیت ما را سنگین می‌کند.

وی توسعه پارک علم و فناوری در استان را واجب دانست و گفت پارک باید یک نرم افزار باشد بر سخت افزار موجود در کشور تا آن را متحول کند. این دیدگاه ما در معاونت علمی است. مهمتر از مفهوم فیزیکی پارک، مفهموم نرم افزاری آن است. هر جوان خلاق و نوآوری در استان باید از خدمات و امکانات پارک بهره مند شود. معاونت علمی نیز در این مسیر و برای توسعه پارک و زیرساخت‌های حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

حمایتی همه جانبه از شرکت‌های نوآور و استارتاپ‌ها

همچنین ارسلان زارع استاندار گیلان در این نشست بیان کرد: در ایام شیوع کرونا و در کنار تأکیداتی که به مردم برای در خانه ماندن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی داشتیم؛ شرکت‌های دانش بنیان بودند که در بخش تولید محصولات بهداشتی و دارویی همچون کیت های تشخیص، ملزومات مراقبت های فردی ، اقلام آزمایشگاهی یا دستگاه تنفسی وارد عمل شدند. شماری دیگر از این شرکت‌ها نیز با فراهم آوردن زمینه تأمین مایحتاج مردم از طریق فضای مجازی، مسئولان را در مدیریت کرونا یاری و در عین حال به حفظ سلامت شهروندان کمک کردند.

استاندار گیلان یکی از جهت گیری‌های اصلی دولت را حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دانست و کمک به آنها و بسترسازی برای حضورشان در بازارهای داخلی و خارجی را دارای اهمیت فراوانی خواند و گفت: از ابتدای سال جاری به همه دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ کرده‌ام که از نخبگان، شرکت‌های نوآور و استارتاپ‌ها حمایتی همه جانبه شود.

زارع در ادامه افزود: در همین راستا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که کالاها و خدمات مورد نیاز خود را ترجیحا از شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور خریداری کنند و در حمایت های تسهیلاتی نیز در اولویت باشند.

وی با اشاره به روند افزایشی تعداد شرکت­های دانش ­بنیان استان طی سال­ های اخیر، کسب جایگاه دوم گیلان پس از استان تهران در تولید اپلیکیشن و گیم ، افتتاح مرکز نوآوری صنایع خلاق به عنوان یک ظرفیت مناسب برای توسعه نوآوری در موضوعاتی همچون گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی، تولید محتوای الکترونیکی توسط نیروهای متخصص جوان و خلاق دانست که این داشته‌ها گویای وجود ظرفیت­های بالای استان گیلان در حوزه فناوری دانش بنیان است که حمایت‌های ملی را بیش از گذشته می‌طلبد.

زارع با بیان اینکه توسعه فیزیکی و محیطی مناسب برای اجرای اقدامات فناورانه در گیلان با نگاه مثبت و همراهی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روندی مناسب دارد، گفت: لازم است نمونه های دیگری از واحدهای راکد و نیمه راکد در استان به این امر اختصاص داده شود.

 در این جلسه تفاهم نامه ایجاد کارخانه نوآوری در استان میان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان، رئیس پارک علم و فناوری استان، رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نماینده مجری طرح ایجاد کارخانه و نماینده صندوق نوآوری  امضا شد.

ارسلان زارع استاندار گیلان، جمعی از نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی و فعالان حوزه فناوری استان در این جلسه حضور داشتند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.