مصرف روغن‌های محصولات تراریخته مشکلی برای انسان ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، اظهار کرد: محیط زیست نباید در توسعه و تولید زیر پا گذاشته شود، نباید آن طور که می‌خواهیم با هوا برخورد کنیم.

او با اشاره به اینکه کسی حق ندارد هوا را آلوده کند، افزود: اگر طبق قانون همه پیش برویم هیچکس مشکلی ندارد، اگر طبق قانون رفتار و به مشکل برخورد کنیم، مشکل از سوی سازمان محیط زیست خواهد بود.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به صدور مجوز‌ها از سوی سازمان محیط زیست، تصریح کرد: نظارت پروژه‌های استانی بر عهده خود استان است مگر اینکه پروژه‌های بزرگ و قابل اهمیت که بر عهده سازمان محیط زیست کشور است.

کلانتری با اشاره با وارونگی دما که امسال با کرونا همراه خواهد بود، گفت: نیروگاه‌هایی که مازوت می‌سوزانند به هیچ وجه اجازه استفاده از سوخت مازوت را ندارند و باید با آن‌ها برخورد شود.

او افزود: وجود ۷۰ هزار خودرو دیزلی در سطح کلانشهر‌ها به اضافه کارخانه‌هایی که مازوت میسوزانند، ۸۰ درصد آلودگی را ایجاد خواهند کرد.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: بیش از ۳۰ نفر از مدیران و کارشناسان سازمان محیط زیست که کارشکنی کرده‌اند در این مدت برکنار شدند.

کلانتری با اشاره به مشکلات کم آبی در ایران، گفت: بارندگی متوسط ۲۰ سال اخیر به حدود ۲۰۰ میلی متر رسیده و شدت تبخیر آن در ایران بیش از دو برابر تبخیر جهانی است.

او با اشاره به اینکه هر سال، ۹۳ میلیارد آب در کشور مصرف می‌شود، بیان کرد: خوشبختانه یا متاسفانه در اکثر رودخانه‌های کشور سد وجود دارد و تالاب‌ها زمانی که سیل می‌آید آبگیری می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه کدام مسئولیتشان در این چند دوره سخت‌تر بوده است، گفت: از نظر روزمرگی وزرات کشور و از نظر مسئولیت پذیری محیط زیست سخت‌تر بوده است.

کلانتری پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه معدن و اشتغال زیباتر است یا وجود یک کوه، گفت: تضادی با هم ندارد، اما از زمانی که صدور مجوز معادن از دسترس سازمان محیط زیست خارج شد، اکثر معادن مخرب محیط زیست شده‌اند.

او با اشاره به عدم پلاک گذاری خودرو‌های یورو ۵، بیان کرد: ما به خودروسازان اعلام کرده‌ایم که از سال ۹۹ هیچ خودروی یورو ۴ پلاک گذاری نخواهد شد و این مشکل خود خودروسازان است.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به سوال مجری که گفت از کارنامه خود راضی هستید یا نه عنوان کرد: راضی بودن نسبی است و من حدود ۷۵ درصد از وظایف خود را انجام دادم.

کلانتری درخصوص بودجه سازمان محیط زیست، اظهار کرد: بودجه سازمان محیط زیست باید از حفاظت محیط زیست جدا شود این بودجه که به ما اختصاص دادند تنها برای سازمان محیط زیست است.

او ادامه داد: کمبود کسری بودجه استانداری‌ها و شهرداری‌ها از سازمان محیط زیست کسر می‌شود، مبالغی که برای حفظ محیط زیست باید صرف شود.

کلانتری درباره واگذاری دشت مغان، بیان کرد: به شخصه با واگذاری دشت مغان مخالف بودم، اما کسی که آن را خریداری کرده عملکردش در دولت بهتر بوده است.

رئیس سازمان محیط زیست درباره یارانه کود کشاورزان، گفت: یارانه کود دیگر نداریم؛ در گذشته توان کشاورزان ما خیلی ضعیف بود که یارانه کود به آن‌ها تعلق می‌گرفت.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با افزایش قیمت بنزین موافق هستید یا خیر؟، گفت: من با افزایش قیمت بنزین کاملا موافقم؛ ماشین‌های خوب باید تولید کنیم، همه دنیا ماشین ارزان و سوخت گران است، اما در ایران برعکس است.

کلانتری در ادامه ضمن اشاره به محصولات تراریخته، گفت: این محصولات امروز بخشی از مواد غذایی جهان را تامین می‌کند. تقریبا تمام روغن‌های نباتی، سویا و ذرت وارداتی در کشور تراریخته است ولی به محققان خودمان اجازه می‌دهیم که تحقیقات خود در این زمینه را تکمیل کنند.

رئیس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات من و نظر وزارت بهداشت، مصرف روغن‌های محصولات تراریخته مشکلی برای انسان ندارد. اما جنگ و دعوای‌های بی‌موردی در این زمینه است. در دنیا ۲۱۰ میلیون هکتار زیر کشت تراریخته است این میزان بیش از ۳۰ برابر کشت زیر آبی ما در کشور است. همچنین مخالفان تراریخته دلیل علمی برای مخالفت ندارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.