تراریخته به کمک درمان کرونا آمد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر،  از موش تراریخته ایرانی با نام  «کوویدسا» در مراسمی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی رونمایی شد.

از آنجایی که موش یک حیوان آزمایشگاهی مناسب برای استفاده در تحقیقات پیش‌بالینی است و به کاهش هزینه‌های تحقیقاتی بالینی، پیش از شروع آزمایش روی انسان، کمک می‌کند، تولید موش تراریخته «کوویدسا» که می‌تواند در بررسی نتایج داروها و واکسن‌های مؤثر در درمان کرونا مورد آزمایش قرار گیرد، در دستور کار پژوهشگاه رویان قرار گرفت.

در بیماری کووید ۱۹، گیرنده‌های موسوم به ACE۲ در بدن انسان وجود دارند، اما سلول‌های بدن موش، گیرنده‌های لازم برای وارد شدن ویروس را ندارند و همین موضوع، آنها را به این ویروس مقاوم می‌کند. بنابراین در این پروژه برای آنکه مدل مناسبی برای بررسی بیماری کووید ۱۹ ساخته شود، پروتئین ACE۲ به بدن موش منتقل شده است.

انتقال ژن ACE۲ انسانی به موش آزمایشگاهی، این حیوان را نسبت به عفونت‌های ویروسی SARS-cov-۲ و SARS-cov-۱ مستعد کرده و می‌توان شرایط حاد بیماری کووید ۱۹ را در مدل حیوانی شبیه‌سازی کرد.

در ادامه پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران افزود:

استفاده از محصولات تراریخته در پروسه تشخیص و درمان کرونا نوید بخش پایان فصل تاریک مبارزه با علم و فناوری در کشور است. چنانکه زمستان سرد فناوری هراسی و دانایی ستیزی جایش را به استفاده از دانش روز کرد و امروز شاهد این رخداد ارزشمند تاریخی در کشورمان هستیم.

شایان ذکر است که اگر مخالفان تولید ملی محصولات تراریخته از هر گونه سنگ اندازی در استفاده از این فناوری در کشور دریغ می کردند، امروز شاهد کمبود برخی محصولات غذایی و گرانی موجود در بازار نبودیم. امید است این رویداد ارزشمند راه را برای استفاده از این تکنولوژی نو در کشورمان باز کرده و شاهد رونق تولید ملی این محصولات در کشورمان باشیم.

خبر این موفقیت، به حدی شادی آفرین است که حتی رسانه های مخالف محصولات تراریخته نتوانسته اند، از آن گذشته و اقدام به انتشار آن کرده اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.