تاسیس اتحادیه انجمن های علوم زیستی

 اولین جلسه تاسیس اتحادیه انجمن های علوم زیستی به همت انجمن ژنتیک ایران و با حضور روسا و برخی اعضای هیئت مدیره انجمن‌های ایمنی زیستی، بیوتکنولوژی، زیست‌شناسی، زراعت و اصلاح نباتات، پروتئومیکس، بیوشیمی بیوفیزیک و گیاهپزشکی برگزار شد. جلسه توسط آقای دکتر جلالی رئیس انجمن ژنتیک آغاز شد. این جلسه بعد از صرف افطار و شام در ساعت 21 روز دوشنبه مورخ 15/6/89 در مجموعه گل یاس تشکیل شد. در ابتدای جلسه آقای دکتر جلالی ضمن تشکر از حضور اعضای محترم هیات مدیره انجمن‌های فوق‌الذکر توضیحاتی در خصوص اهمیت و ضرورت چنین نشست‌هایی و عذرخواهی از اینکه بدلیل فرصت کم و مشکلاتی موفق به دعوت از کلیه انجمنهای ذیربط نشده‌اند عناوین اصلی را مطرح و از شرکت‌کنندگان محترم دعوت کردند تا پیشنهادات و نظرات خود را ارائه فرمایند. با عنایت به اهمیت و ضرورت هماهنگی و همکاری بین انجمن‌های علمی مرتبط با علوم زیستی مقرر شد زمینه همکاری بیشتر برای تشکیل اتحادیه انجمنهای علوم زیستی و امضا تفاهم‌نامه همکاری صورت پذیرد.از مهم ترین مسائل و پیشنهاداتی که در این جلسه مطرح شد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- همکاری در خصوص برگزاری همایش‌های ملی و بین المللی بین رشته‌ای.

2- همکاری در خصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های کوتاه مدت ملی و بین المللی

3- همکاری در خصوص اجرای پروژه‌های مشترک ملی و بین المللی

4- هم فکری و مساعدت در زمینه‌های: 1- تهیه و تدوین قوانین مرتبط با اهداف انجمن‌ها 2- ارزیابی‌ها 3- استانداردها 4- صدور مجوزها و ….

5- همکاری در مورد تنوع زیستی و حفظ ذخایر ژنتیک،

6- استفاده از توانمندی‌های انجمن‌های مرتبط جهت راه اندازی سایت اینترنتی قوی، انتشارات علمی بین المللی

7- بهرمندی اعضای انجمن‌های عضو اتحادیه از امکانات و فرصت‌های پیش آمده از یکدیگر

در این جلسه آقایان دکتر ابراهیم زاده (رئیس انجمن زیست شناسی)،دکتر مظاهری (رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات)، دکتر ملبوبی (رئیس انجمن بیوتکنولوژی دکتر قره یاضی (رئیس انجمن ایمنی زیستی)، دکتر حسینی سالکده (رئیس انجمن پروتئومیکس) و دکتر حبیبی به نمایندگی از انجمن بیوشیمی بیوفیزیک ضمن سخنانی از اقدام انجمن ژنتیک حمایت و ضمن ارائه نقطه نظرهای خود آمادگی خود را برای همکاری در جهت تشکیل اتحادیه انجمن های علوم زیستی اعلام کردند. دکتر حبیبی ضمن تشریح سابقه تاسیس فدراسیون انجمن های هلمی علوم زیستی ایران (FIBS) که اسانامه آن پس از دو سال کار فشرده مراحل نهایی تصویب را طی می‌کند از جمع حاضر دعوت کردند تا پس از مطالعه اسانامه یاد شده و در صورت تمایل به همین اتحادیه بپیوندند و از تشکیل اتحادیه‌ای موازی پرهیز کنند. این پیشنهاد برای بررسی مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد روسای انجمن ها و یا نمایندگان تام الاختیار آنها برای بررسی این اساسنامه و چگونگی ادامه کار جلسات حداقل دو هفته یک باری را برگزار نمایند.

حاضرین به اتفاق آرا، انجمن ژنتیک را به عنوان دبیرخانه موقت این اتحادیه معرفی کردند تا هماهنگی‌های لازم را برای تشکیل جاسات آتی انجام دهد.
 تهیه و تنظیم خبر: ندا ویشلقی، عضو پیوسته انجمن ایمنی زیستی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.