حاصل دسترنج دانشمندان ايراني در معرض بی مهری

یادداشتی از دکتر بابک ناخدا در پاسخ به مطلب منتشر شده در روزنامه ملت ما مورخ5/8/89 با عنوان” تراریخته ها دشمنان تنوع زیستی و قاتلان شهروندان” منتشر شده است که از نظر مخاطبان محترم می‌گذرد.

ديدن مطلبي تحت عنوان “تراريخته‌ها دشمنان تنوع زيستي و قاتلان شهروندان” در يكي از روزنامه‌هاي كشور كه از قضا مدير مسئول آن خود نيز يك بيوتكنولوژيست است و بايد بسيار حساس‌تر و علمي‌تر از روزنامه‌نگاران عادي با اين قضيه برخورد كند اينجانب را كه ساليان متمادي در داخل و خارج از كشور با اين رشته علمي آشنايي دارم بر آن داشت تا توضيحاتي را در اين رابطه به عرض خوانندگان محترم برسانم.
البته قصد نگارنده از اين نوشتار پاسخگويي به روزنامه‌نگار جوان و جوياي نامي نيست كه به سفارش و از روي ناآگاهي مطالبي را بدون مطالعه و تحقيق پيرامون آن به رشته تحرير در آورده است، بلكه روي سخن من با كساني است كه از روي آگاهي و با ديد جناحي و در نظر گرفتن منافع زودگذر خود سفارش چنين كارهايي را مي‌دهند. كساني كه دانسته به منافع كشور و مردم فهيم آن خيانت كرده و تيشه به ريشه علم و تكنولوژي در اين كشور مي‌زنند.
امروزه در عصر ارتباطات و اطلاعات و به مدد اينترنت و ساير فناوري‌هاي اطلاع رساني كمتر كسي است كه چيزي در مورد مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي يا فناوري زيستي و توانمندي‌هاي خارق‌العاده آن نشنيده باشد. امروزه به استناد آمار رسمي قريب 150 ميليون هكتار از اراضي جهان به كشت محصولات تراريخته و حاصل از مهندسي ژنتيك اختصاص دارد و هر ساله بر اين ميزان افزوده مي‌شود. اين در حالي است كه از اين توليدات جهاني تراريخته هر ساله مقادير معتنابهي به شكل دانه‌هاي روغني خام يا فرآوري شده و يا ساير محصولات و توليدات گياهي به كشور وارد و مورد مصرف قرار مي‌گيرد. خوشبختانه به همت دانشمندان فهيم و كاردان كشورمان هم اكنون اين رشته تحصيلي در بسياري از دانشگاه‌هاي كشور تدريس مي‌شود و مراكز تحقيقاتي و پژوهشي متعددي در اين زمينه مشغول فعاليت هستند. همچنين شركت‌هاي مختلف دانش‌بنيان در زمينه‌هاي گوناگون اين علم شكل گرفته‌اند و مي‌رود كه ايران در زمينه بيوتكنولوژي به يكي از قطب‌هاي مهم علمي جهان تبديل شود. اما مشكل از آنجا شكل مي‌گيرد كه عده‌اي در داخل كشور با بيگانگان و دشمنان قسم خورده اين مرز و بوم هم‌آوا شده و به بلندگوهاي آن‌ها در داخل كشور تبديل مي‌شوند. اين عده خواسته يا نا‌خواسته و از روي جهل و نا‌ آگاهي با ارايه اخبار غلط، غير علمي و غير مستدل، آب به آسياب دشمن ريخته و با ايجاد رعب و وحشت در عامه مردم و مصرف كنندگان موجب فناوري‌هراسي شده و موجبات تشويش اذهان عمومي را فراهم مي‌آورند. جالب اينجاست كه بر اين كار خود نام اطلاع رساني مسئولانه هم مي‌گذارند!
آيا ارائه اطلاعاتي نظير انتقال صفات رذيله خوك‌ها و درنده خويي كوسه‌ها به انسان‌ها از طريق بيوتكنولوژي و يا نابودي و عقيم كردن جمعيت هدف با استفاده از گياهان تراريخته به مقامات عالي‌رتبه كشور و درج تيترهايي همچون “محصولات ترانسژنيك همچنان قرباني مي‌گيرند”، “تراريخته‌ها دشمنان تنوع زيستي و قاتلان شهروندان” و عناويني از اين دست، مسؤولانه است؟ آيا نبايد با ارايه دهندگان اين اطلاعات نادرست برخورد قانوني صورت گيرد؟ آيا با بحران غذايي و اقتصادي جاري و انفجار جمعيت در كشورهاي در حال توسعه براي افزايش توليدات كشاورزي و تأمين امنيت غذايي مردم و جامعه كه به احتمال قوي در آينده توسط كشورهاي پيشرفته و دشمنان كشور به عنوان حربه‌اي نظامي و سياسي براي فشار به كشور و ملت به منظور به زانو در آوردن “جمعيت هدف” و به كرسي نشاندن اهداف پليد خود استفاده خواهد شد، راهي جز استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين براي نيل به خودكفايي در توليد محصولات استراتژيك داريم؟ آيا با بحران آب و گرم شدن كره زمين و تغييرات وسيع آب و هوايي مي‌توانيم و مجاز هستيم كه چشم خود را بر پيشرفت تكنولوژيك در بخش كشاورزي ببنديم و به صرف دروغ پردازي برخي افراد مغرض و يا نادان آنها را ناديده بگيريم؟ چه كسي در آينده پاسخگوي اين خيانت آشكار به اين مرز و بوم و مردم شريف آن خواهد بود؟ ما مطمئن هستيم كه ارايه اينگونه اطلاعات غلط با هدفي خاص و نه به قصد خدمت به كشور و مردم صورت مي‌گيرد. در غير اين صورت با اندكي مطالعه بر هر كسي محرز خواهد شد كه محصولات تراريخته نه تنها هيچگونه ضرري براي مصرف كننده در پي ندارد (يا حداقل ضرر آن تاكنون به اثبات نرسيده)، بلكه در بسياري موارد سالم‌تر، مفيدتر و مغذي‌تر از محصولات غير تراريخته هستند كه بدون هيچ ارزيابي و نظارتي با مصرف بي‌رويه سموم و كودهاي شيميايي توليد مي‌شوند و ثروت‌هاي بادآورده‌اي را نصيب شركت‌هاي بزرگ چند مليتي و مافياي سم و كود و بذر مي‌كنند.  
لازم است از اين سينه چاكان مدعی دروغین طرفداری از محيط زيست، تنوع زيستي و سلامت انسان‌ها پرسيده شود آيا به خود اندكي زحمت داده‌اند تا مقايسه مختصري در مورد صنايع و تكنولوژي‌هاي مورد استفاده در كشور از نظر ميزان خسارت‌زا يا تهديد آميز بودن آنها براي محيط زيست و سلامت انسان و دام داشته باشند؟ آيا بيوتكنولوژي براي محيط زيست و سلامت انسان و دام مضر و تهديد آميز است يا سموم شیمیایی آفت کش و صدها صنايع آلاينده كه روزانه صدها تن غبار و مواد سمي و آلاينده وارد محيط زيست مي‌كنند؟ آيا هرگز آماري از تهديدات زيست محيطي صنايع خودرو سازي، نفت و گاز و پتروشيمي، چرم و لاستيك، رنگ و رزين، ذوب فلزات، سيمان و مانند آن تهيه كرده‌اند؟ براستي كداميك بيشتر مخرب و اثرگذار هستند؟ بيوتكنولوژي، كه با توليد ميكروارگانيسم‌هاي مفيد مانند باكتري‌هاي نفت‌خوار و يا با توليد فيلترهاي بيولوژيك با انواع آلودگي‌هاي محيط زيست مبارزه مي‌كند يا ساير صنايع آلاينده؟ آيا اينان در سفر به حومه شهرها، دشت‌ها و درختان پوشيده از پلاستيك‌هاي رنگارنگ و بطري‌هاي آب و نوشابه را كه تا صدها سال بدون تغيير در طبيعت باقي مي‌مانند به چشم نديده‌اند؟ آيا اينها براي محيط زيست و سلامت انسان و دام زيان‌بار هستند يا بيوتكنولوژي كه با توليد پلاستيك‌هاي زیست-تخريب‌پذير يا تجزيه شونده به دنبال يافتن راه‌هاي آلودگي‌زدايي و پاكسازي محيط زيست است؟ لازم به يادآوري است كه حتي در اين پروسه نيز تأكيد بيوتكنولوژي بر مكانيزم‌هاي خود پالايي با استفاده از عوامل سازگار با محيط زيست است. آيا هيچ انديشیده‌ايد كه دفن زباله در حومه شهرها و جنگل‌ها تا چه زماني مي‌تواند ادامه داشته باشد؟ آيا مي‌دانيد كه پساب همين زباله‌هاي مدفون شده در عمق زمين، حيات بسياري از موجودات خشكي‌زي و آب‌زي و حتي حيات انسان‌ها را تهديد مي‌كند؟ هزاران هكتار از اراضي جنگلي اين سرزمين و بسياري درختان كهنسال به خاطر همين بي‌مبالاتي و دفن غيراصولي زباله در جنگل‌ها از بين رفته‌اند. آيا اين تهديد آشكار تنوع زيستي نيست؟ حال اگر بيوتكنولوژي به مدد فناوري نوين با دستكاري ژنتيك و توليد باكتري‌هاي مفيد به هضم بيولوژيك و تجزيه فيزيكي اين زباله‌هاي مرگبار مبادرت ورزد و حتي از باقيمانده آن‌ها براي حاصل‌خيزي خاك‌ها به منظور اجتناب از مصرف كود‌هاي شيميايي بهره گيرد، دشمن سلامت انسان‌ها و تنوع زيستي است؟
آيا شما تا به حال يكي از اين قربانيان بيوتكنولوژي را به چشم خود ديده‌ايد يا حتي سراغ داريد كه اين چنين جانبدارانه سنگ آن‌ها را به سينه مي‌زنيد؟ اگر شما فرق گزارش‌هاي صحيح و مستند علمي را از گزارش‌هاي فراوان جعلي كه به سفارش شركت‌هاي عظيم چند مليتي و صهيونيست‌ها براي بازداشتن كشورهايي همچون ايران از دستيابي به علوم و فنون پيشرفته منتشر مي‌شود تشخيص نمي‌دهيد، اين مشكل خودتان است؛ چرا آرامش رواني مردم را به بازي مي‌گيريد؟ چندي پيش عكس‌هايي از بيماران مختلف پوستي را روي اينترنت منتشر و ادعا كرده بودند كه اين‌ها عوارض پوشيدن لباس‌هايي است كه از پنبه‌هاي تراريخته بافته شده است! خوب اين‌ها ادعاهايي است كه هر فرد تحصيل كرده‌اي كه اندكي با زيست شناسي آشنايي داشته باشد به واهي بودن آن‌ها پي مي‌برد، ولي ممكن است مردم عادي را به وحشت بياندازد.
حال حتي به فرض محال كه حرف شما درست باشد و بيوتكنولوژي مضاري هم داشته باشد، آيا به صرف اينكه توليد خودرو ممكن است منجر به تصادف و مرگ افراد و آلودگي محيط زيست شود نبايد آن را توليد كرد و بايد اين تكنولوژي را كنار گذاشت؟ آيا تا به حال به بقاياي سموم دفع آفات نباتي و كودهاي شيميايي در محصولات كشاورزي و حتي آنتي بيوتيك‌ها در گوشت و مرغ مصرفي خود فكر كرده‌ايد؟ آيا از آمار بسيار بالاي سرطان دستگاه گوارش در شمال كشور در نتيجه آلودگي نيتراتي آب‌هاي زير زميني ناشي از مصرف بي رويه كودهاي نيتراته خبر داريد؟
آيا بهره‌مندي توليد كنندگان و مافياي سم و كود از رانتهاي بادآورده به ضرر ملك و ملت است يا استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين در توليد گياهاني كه نياز به مصرف سم و كود كمتري داشته و باعث حفظ سلامت محيط زيست و انسان و دام و آبزيان و جلوگيري از آلودگي آبهاي سطحي و زيرزميني و خاك‌ها مي‌شوند؟ حداقل روزانه صدها گزارش منجر به جرح و فوت ناشي از تصادفات رانندگي و يا عيب و نقص فني به دليل عدم رعايت استاندارد‌هاي ايمني در خودروها منتشر مي‌شود؛ آيا تا به حال باوجود سطح وسيع زير كشت محصولات تراريخته حتي يك مورد مرگ ناشي از مصرف اين محصولات بطور رسمي گزارش شده است كه شما چنين عنواني را براي مطلب خود برگزيده‌ايد؟
 
مسؤوليت اطلاع رساني غلط و جهت‌دار به مردم با كيست؟ مسؤوليت دروغ‌پردازي و بازي با امنيت رواني جامعه با كيست؟ آيا اين اكاذيب كه سعي شده در قالب اطلاعات علمي به جامعه قبولانده شود مصداق بارز تشويش اذهان عمومي نيست؟ آيا هيچ مدرك و مستند علمي مستدلي براي اين خيال‌بافي‌هاي علمي وجود دارد؟ چه كسي مسؤول و پاسخگوي عقب ماندگي تكنولوژيك كشور در زمينه كشاورزي خواهد بود؟
ترا به خدا و به آنچه اعتقاد داريد قدري بيانديشيد و با مسئوليت بنويسيد…انتظار ما از سردبیر و مدیر مسئول این نشریه جز این بوده و هست.
دکتر بابک ناخدا

عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.