اولین هم‌اندیشی ایمنی زیستی در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور پر رنگ انجمن‌های علمی و متخصصین مستقل.

عصر دیروز اولین جلسه هم اندیشی ایمنی زیستی با حضور معاون آموزش و تحقیقات سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی، نمانیده مردم کردکوی در مجلس شورای اسلامی، رئیس دانشگاه کشاورزی ساری، روسای انجمن‌های ایمنی زیستی، بیوتکنولوژی و ژنتیک و نمایندگان دستگاه‌های مختلف و متخصصین محیط زیست، بهداشت، مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی تشکیل شد.

عصر دیروز اولین جلسه هم اندیشی ایمنی زیستی با حضور معاون آموزش و تحقیقات سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی، نمانیده مردم کردکوی در مجلس شورای اسلامی، رئیس دانشگاه کشاورزی ساری، روسای انجمن‌های ایمنی زیستی، بیوتکنولوژی و ژنتیک و نمایندگان دستگاه‌های مختلف و متخصصین محیط زیست، بهداشت، مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی تشکیل شد. در این جلسه دکتر یزدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست با سخنانی با ذکر اهمیت بیوتکنولوژی و ضرورت دستیابی کشور به فناوری‌های نو، رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست را استفاده از محصولات تراریخته با رعایت قانون بر شمرد و با تاکید بر ضرورت همدلی و همکاری بین همه دست‌اندرکاران ایمنی زیستی کشور ابراز امیدواری کرد که آئین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی به بهترین نحو نهایی شود و راه استفاده از این محصولات فراهم شود.

دکتر مرشدی رئیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده ابراز امیدواری کرد که ضمن تصویب آئین نامه قانون ایمنی زیستی زمینه رفع نگرانی جامعه و افرادی که ملاحظاتی را در مورد استفاده از محصولات تراریخته مطرح کرده‌اند فراهم شود. وی ضمن اعلام تصویب پیشنهاد پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی از سوی تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک سهم این تسهیلات که 749 هزار دلار خواهد بود به ایران پرداخت شود.

دکتر قره‌یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی ضمن تقدیر از رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست در مورد استفاده از محصولات تراریخته از عدم اطلاع رسانی در مورد تهیه پیش نویس این پروژه و تدوین آن در پشت درهای بسته انتقاد کرده و خواهان تغییر مجری این پروژه شد.

در این جلسه موضوع الحاق ایران به پروتکل الحاقی نیز مطرح شد. دکتر صالحی جوزانی (از وزارت جهاد کشاورزی) پیشنهاد دادند که در مورد پیوستن به پروتوکل الحاقی ناگویا کوالالمپور تعجیل صورت نگیرد. دکتر قره‌یاضی ضمن مقایسه فناوری زیستی و فناوری هسته‌ای مدعی شد که شباهت‌های زیادی بین پروتکل الحاقی ناگویا-کوالالمپور و پروتکل الحاقی معاهده ان پی تی وجود دارد. وی افزود: "انجمن ایمنی زیستی و برخی انجمن‌های علمی ذیربط با الحاق جمهوری اسلامی به این پروتکل الحاقی مخالفند." او با طرح این سوال که "چگونه ممکن است پروتکلی که در طی 6 سال گذشته توسط دیگران نوشته شده است و از طرف دولت ایران احدی در هیچ یک از مراحل تدوین این پروتکل الحاقی شرکت نداشته و حتی یک جلسه هم حضور نداشته‌اند دربردارنده منافع ملی ایران باشد؟" گفت: "اگر برخی اینقدر علاقمند به پیوستن به این پروتکل الحاقی هستند چرا در مراحل مختلف تدوین آن حضور نداشتند تا لااقل ردپایی از منافع ملی خودمان را هم در آن بگذارند؟"

دکتر ملبوبی رئیس انجمن ایمنی زیستی نیز با تایید گفته‌های دکتر قره‌یاضی پیوستن ایران به پروتکل الحاقی را "خیانت" نامید و آن را از مصادیق خطاب رهبر معظم انقلاب قلمداد کرد که فرموده‌اند: "لعنت خدا بر آن كساني كه در هنگام خود اولويت علم و تحقيق را در اين كشور نفهميدند و كشور را عقب نگه داشتند".

دستور بعدی جلسه بررسی پیش نویس آئین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی بود. دکتر نعمت زاده رئیس دانشگاه کشاورزی ساری، دکتر صالحی، دکتر ملبوبی، دکتر جلالی، دکتر میرکی در مورد پیش نویس این آئین نامه صحبت کردند. رئیس انجمن ایمنی زیستی ضمن تقدیر از اینکه جهت گیری تدوین آئین نامه بهبود پیدا کرده و رویکرد مثبت تری دارد، همچنان بر ضرورت اصلاح پیش نویس حاضر تاکید کرده وآمادگی انجمن ذیربط را برای مساعدت برای بهبود تخصصی و فنی این آئین نامه اعلام کردند. سایر اظهارنظر کنندگان نیز هریک بر جنبه‌های متفاوتی از این پیش نویس ایراد وارد کردند.

آخرین دستور جلسه نحوه برگزاری کارگاه بین‌المللی ایمنی زیستی از سوی ایران بود که مورد تاکید معاون سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس انجمن ایمنی زیستی قرار گرفت.

در خاتمه مقرر شد ضمن اعمال نقطه‌نظرهای مطرح شده در این جلسه از سوی انجمن‌های علمی و مشارکت بیشتر روسای انجمن‌های علمی ذیربط در مراحل مختلف تدوین آیین نامه نسبت به برگزاری کارگاه بین‌المللی اهتمام جمعی صورت پذیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.