ایران زادگاه علم ژنتیک، اصلاح نباتات و اصلاح نژاد دام

رئیس انجمن ایمنی زیستی کشورمان که در راس هیئتی در اجلاس سالیانه مراکز اطلاعات بیوتکنولوژی جهان در کشور سنگاپور سخنرانی می‌کرد ضمن ارائه مستنداتی تاریخی منطقه خاورمیانه و به ویژه نواحی غربی ایران مانند کرمانشاه و ایلام را زادگاه کشاورزی، اصلاح نباتات، ژنتیک و اصلاح نژاد دام معرفی کرده و سهم ایرانیان در تولید علم را ستود.

رئیس انجمن ایمنی زیستی کشورمان که در راس هیئتی در اجلاس سالیانه مراکز اطلاعات بیوتکنولوژی جهان در کشور سنگاپور سخنرانی می‌کرد ضمن ارائه مستنداتی تاریخی منطقه خاورمیانه و به ویژه نواحی غربی ایران مانند کرمانشاه و ایلام را زادگاه کشاورزی، اصلاح نباتات، ژنتیک و اصلاح نژاد دام معرفی کرده و سهم ایرانیان در تولید علم را ستود. وی با اشاره به اینکه ایرانیان تنها به مفاخر تاریخی خود نمی بالند با ارائه مستنداتی نظیر تولید بزهای تراریخته شنگول و منگول، دستاوردهای علمی در حوزه سلول‌های بنیادین و توانمندی پژوهشگران ایرانی در حوزه مهندسی ژنتیک شکاورزی و به ویژه تولید اولین برنج تراریخته تجاری در جهان سرعت رشد تولید علم در ایران را حائز رتبه اول جهان اعلام کرد و آن را مرهون انقلاب اسلامی و باور دانشمندان ایرانی دانست. وی به بازدارندگی‌های مدیران دانایی ستیز و فناوری هراس که در مراکز بیوتکنولوژی کشور به ویژه در حوزه کشاورزی صاحب مسند هستند و مانع توسعه این فناوری در کشور شده‌اند اشاره‌ای نکرد.
دکتر قره‌یاضی ضمن ارائه گزارشی در مورد توسعه فعالیت‌های مرکز فناوری اطلاعات بیوتکنولوژی در ایران از نقش انجمن‌های ایمنی زیستی و بیوتکنولوژی در توسعه این فناوری در کشور، تاسیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی و تدوین مترقیترین قانون ایمنی زیستی آسیا و منطقه تقدیر کرده و ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های اطلاع رسانی این مرکز از حضار برای شرکت در مزاسم افتتاح رسمی آن و شرکت در سومین همایش ملی ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک در خرداد ماه سال 1390 دعوت به عمل آورد. گفتنی است سومین همایش ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک با شعار "مهندسی ژنتیک: امنیت غذایی و توسعه پایدار" از تاریخ 23 تا 25 خرداد 1390 توسط انجمن ایمنی زیستی، با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در تهران برگزار خواهد شد. استقبال از این همایش و ارسال مقالات "چشمگیر" توصیف شده است.
 
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.