پیشی گرفتن تعداد دانشجویان ایرانی در دانشگاه آنکارا؟/دانشگاهیان ترکیه متقاضی همکاری با دانشمندان ایرانی

رئیس انجمن ایمنی زیستی که برای ارائه سلسله سخنرانی‌هایی در دانشگاه‌های مختلف ترکیه در این کشور به سر می‌برد پس از ارائه سخنرانی در مورد مقایسه روش‌های مختلف تولید محصولات کشاورزی و نقش ایران در گذشته و حال در توسعه این علوم، طی نشستی صمیمانه با دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در این دانشگاه از آنان خواست تا با تلاشی مضاعف با دستی پر به کشورمان برگردند.

رئیس انجمن ایمنی زیستی که برای ارائه سلسله سخنرانی‌هایی در دانشگاه‌های مختلف ترکیه در این کشور به سر می‌برد پس از ارائه سخنرانی در مورد مقایسه روش‌های مختلف تولید محصولات کشاورزی و نقش ایران در گذشته و حال در توسعه این علوم، طی نشستی صمیمانه با دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در این دانشگاه از آنان خواست تا با تلاشی مضاعف با دستی پر به کشورمان برگردند. دپارتمان زراعت دانشگاه آنکارا (مجموعه علوم زراعت، اصلاح نباتات، بیوتکنولوژی و گیاهان دارویی) در مجموع کمتر از 60 دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) دارد که بیش از 20 نفر آن‌ها را آذری زبان‌های ایرانی تشکیل می‌دهند. بر اساس قوانین ترکیه، بسیاری از دانشگاه‌های این کشور تمایزی را بین دانشجویان ترک و متقاضیان ادامه تحصیل آذری زبان قائل نیستند و با شهریه‌ای جزئی (برابر با دانشجویان بومی) آنها را ثبت نام می‌کنند. پس از این نشست، آزمایشگاه‌ها و امکانات پژوهشی دانشگاه آنکارا مورد بازدید رئیس انجمن ایمنی زیستی کشورمان قرار گرفت. اساتید دانشگاه آنکارا ضمن استقبال از این بازدید خواهان توسعه همکاری‌های فیمابین به ویژه استفاده از تجارب ایران در زمینه مهندسی ژنتیک و تولید و رهاسازی گیاهان تراریخته شدند.

یادآور می‌شود که قوانین فعلی دولت ترکیه اجازه تولید محصولات تراریخته را نمی‌دهد ولی واردات و مصرف محصولات تراریخته در این کشور آزاد است. تجدید نظر در این موضوع در دیدار رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با برخی از مسئولین شورای ملی ایمنی زیستی و وزارت کشاورزی ترکیه که برای استماع سخنرانی وی در دانشگاه آنکارا گردآمده بودند مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. بر اساس اظهارات دکتر صباح الدین اوزکان عضو کمیته ملی ایمنی زیستی ترکیه، دولت مصمم است در صورتی که دانشمندان این کشور بتوانند خودشان محصول تراریخته‌ای را تولید کنند با ایجاد تغییر در قانون فعلی مجوز کشت انبوه و رهاسازی محصولات تراریخته را فراهم کند.

گفتنی است انجمن ایمنی زیستی ایران در حالی از طرف بسیاری از کشورهای جهان برای مشاوره و ارائه راهنمایی مورد استقبال قرار می‌گیرد که تمام تلاش‌های این انجمن در داخل کشور برای عضویت یا اعزام نمانیده برای شرکت در جلسات شورای ملی ایمنی زیستی (موضوع قانون ملی ایمنی زیستی) همچنان ناکام مانده است و مسئولین دولتی مسیری مخالف نظرات علمی این انجمن پویا و سایر دانشمندان مستقل را در پیش گرفته و موجب شده‌اند تا طی 6 سال گذشته جایگاه برتر ایران از نظر مهندسی ژنتیک کشاورزی و تولید محصولات تراریخته از دست رفته و کشور ما همچنان به وارد کننده و مصرف کننده بزرگ این قبیل محصولات تبدیل شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.