منحصر بفرد بودن برنج تراریخته ایرانی از جنبه ‌های مختلف

رئیس انجمن ایمنی زیستی که به عنوان سخنران مدعو در اولین همایش کشاورزی ترکیه در دانشگاه عثمان قاضی سخنرانی می‌کرد با ارئه نتایج تحقیقات ایمنی زیستی دانشمندان ایرانی در مورد مهندسی ژنتیک برنج ایرانی طارم مولایی گفت: “با وجود گذشت بیش از 15 سال از زمان تولید تحقیقاتی این محصول با ارزش مقاوم به آفات و گذشت بیش از 7 سال از زمان تجاری‌سازی و تولید انبوه این محصول در ایران، هنوز این محصول از جنبه‌های مختلف منحصر بفرد است….

رئیس انجمن ایمنی زیستی که به عنوان سخنران مدعو در اولین همایش کشاورزی ترکیه در دانشگاه عثمان قاضی سخنرانی می‌کرد با ارئه نتایج تحقیقات ایمنی زیستی دانشمندان ایرانی در مورد مهندسی ژنتیک برنج ایرانی طارم مولایی گفت: "با وجود گذشت بیش از 15 سال  از زمان تولید تحقیقاتی این محصول با ارزش مقاوم به آفات و گذشت بیش از 7 سال از زمان تجاری‌سازی و تولید انبوه این محصول در ایران، هنوز این محصول از جنبه‌های مختلف منحصر بفرد است. منحصر به فرد بودن این محصول در درجه اول به استفاده از آغازگر بافت اختصاصی مربوط می‌شود که موجب می‌شود پروتئین خارجی تنها در بافت سبز تولید شود و ضمن ایجاد مقاومت در برابر آفات موجب کاهش مصرف سموم خطرناک شود. جنبه منحصربفرد بودن دیگر این محصول در عمق مطالعات ایمنی زیستی مانند اثبات این همانی با استفاده از روش‌های پروفایلینگ و هدفمند، آزمایشات تغذیه حیوانی و مطالعات زیست محیطی مانند تاثیر مثبت بر موجودات غیرهدف است".

گفتنی است توجه روزافزون جوامع علمی جهان به تولید برنج تراریخته طی یک دهه گذشته در حالی صورت می‌گیرد که در داخل کشورمان برخی از مدیران میانی در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی با دانایی ستیزی و فناوری هراسی موجب توقف ترویج این محصول شده و حتی پژوهشگر اصلی این پژوهشکده را با انواع محدودیت‌ها و مشکلات مواجه کرده‌اند. عدم تمکین به قانون در بخش‌های مختلف دولت، ناشایسته سالاری، سلیقه‌گرایی و اغراض شخصی دلایل اصلی این دانایی ستیزی و فناوری هراسی عنوان شده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.