فعالان حوزه ایمنی زیستی زیر یک سقف/سومین همایش ملی ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک برگزار شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سومین همایش ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک فرصتی بود تا پس از مدت‌ها، تمامی بازیگران و فعالان حوزه ایمنی زیستی که چند سالی است بحث‌ها و منازعات علمی و تخصصی فراوانی را پیرامون روند تدوین و اجرای قانون ملی ایمنی زیستی، مقررات تولید محصولات تراریخته در کشور و مسائل مرتبط با آن دارند گرد هم جمع شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سومین همایش ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک فرصتی بود تا پس از مدت‌ها، تمامی بازیگران و فعالان حوزه ایمنی زیستی که چند سالی است بحث‌ها و منازعات علمی و تخصصی فراوانی را پیرامون روند تدوین و اجرای قانون ملی ایمنی زیستی، مقررات تولید محصولات تراریخته در کشور و مسائل مرتبط با آن دارند گرد هم جمع شوند.

سومین همایش ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک که از 23 تا 25 خردادماه جاری به همت انجمن ایمنی زیستی ایران و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار شد، عرصه ای برای نمود همدلی و تعامل متخصصان، مسوولان و صاحب نظران حوزه ایمنی زیستی از اساتید و محققان و فعالان انجمن‌های علمی تخصصی گرفته تا مدیران وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف ذی ربط و واحدهای مختلف پژوهشی و تولیدی دولتی و غیر دولتی بود که با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران صاحب نام این حوزه از کشورهای منطقه، رنگ و بوی فراملی و منطقه یی گرفته بود. سخنرانی‌ها، اظهار نظرها و طرح دیدگاه‌های بعضا متفاوت فعالان مختلف این حوزه که پس از مدتها در نشستی مشترک گردهم آمده بودند البته حاشیه‌هایی را نیز به همراه داشت.
دکتر بهزاد قره یاضی، رییس انجمن ایمنی زیستی و دبیر علمی سومین همایش ملی ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک در حاشیه اختتامیه این همایش به خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: همایش در دوره جدید مسوولان مرتبط با این حوزه از فناوری با رویکرد تعاملی و تفاهم از سوی انجمن رقم خورد و انجمن بلااستثنا از تمام دست‌اندرکاران حوزه ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک دعوت کرد و خوشبختانه با استقبال بی‌نظیر همه دستگاه‌ها، انجمن‌ها، پژوهشگران، بخش‌های دولتی و خصوصی با تمام گرایش‌های تخصصی و دیدگاه‌های فنی که حتی از جنبه کارشناسی و فنی در مقابل هم قرار دارند مواجه شد.

وی خاطرنشان کرد: افتتاحیه و اختتامیه همایش تجلی بارز این همدلی و هم آوازی برای برگزاری هر چه بهتر همایش بود. به طوری که از وزیر جهاد کشاورزی که از نظر قانون ملی ایمنی زیستی، متولی این حوزه در کشور و خود دارای تخصص بالایی در زمینه اقتصاد کشاورزی است و همچنین رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی برای حضور در کنفرانس دعوت شد. مدیرکل روابط علمی و تحقیقاتی وزارت جهاد کشورزی هم از مسوولان دیگر وزارت جهاد کشاورزی بود که در کنفرانس شرکت داشت. از سازمان حفاظت محیط زیست هم دکتر مرشدی به عنوان دبیر شورای ملی ایمنی زیستی علاوه بر عضویت در کمیته علمی به عنوان سخنران افتتاحیه و عضو پنل حضور پررنگی در همایش داشت. از وزارت علوم هم ضمن حضور قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل، رییس کمیسیون انجمن‌های علمی حمایت خوبی از برگزاری همایش داشت.

وی افزود: از وزارت بهداشت به عنوان دیگر بازیگر مهم این عرصه هم معاون تحقیقات و فناوری وزیر که رییس انستیتو پاستور ایران نیز هست در همایش حضور داشت. انجمن‌های علمی مرتبط از جمله انجمن‌های بیوتکنولوژی، ژنتیک و اصلاح نباتات ایران و انجمن علمی کشاورزی بوم شناختی ایران نیز در سطح بالا در این همایش همکاری داشتند. از بخش خصوصی و غیر دولتی هم تولید کنندگان بسیاری در نمایشگاه شرکت داشتند. در بین تولید کنندگان بخش خصوصی مایل بودیم از کشاورزان تراریخته کار هم تقدیر کنیم که با توجه به رویکرد تفاهم و تعامل همایش چون نظر نامساعد وزارت جهاد کشاورزی و معاون پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به ما اعلام شد آن را از برنامه حذف و به وقت دیگری موکول کردیم. در این همایش از بین تولید کنندگان برتر حوزه ژنتیک پزشکی، شرکت سیناژن که فصل جدیدی را در تولید داروهای نوترکیب در کشور آغاز کرده تقدیر شد.

قره یاضی خاطرنشان کرد: از مجلس شورای اسلامی هم در بالاترین سطح تخصصی – رییس کمیسیون کشاورزی که تهیه کننده طرح قانون ملی ایمنی زیستی و عضو ناظر مجلس در شورای ملی ایمنی زیستی نیز هست – در همایش حضور داشتند. در حوزه کشاورزان از خانه کشاورز به عنوان بزرگ‌ترین NGO در حوزه کشاورزی برای حضور در همایش دعوت شد که دبیرکل خانه کشاورز سخنرانی‌ای در افتتاحیه همایش داشت؛ بدین ترتیب از تمام فعالان و مرتبطان با حوزه ایمنی زیستی که می توانستند در این حرکت ملی برای توسعه پایدار و نیل به امنیت غذایی نقش داشته باشند در همایش ملی ایمنی زیستی حضور داشتند.

 وی تصریح کرد: حضور گسترده مهمانان برجسته خارجی مثل پروفسور کلاوس امان، اقبال چاودهاری، پروفسور یوسف ظفر و دکتر رودورا آدمیتا از ویژگی‌های دیگر این همایش بود که تجارب شش کشور را در این زمینه با شرکت کنندگان در میان می‌گذاشتند.
دبیر علمی همایش ملی ایمنی زیستی در عین حال با اشاره به برخی انتقادات از یکی از سخنرانی‌های افتتاحیه همایش گفت: اختلاف نظر در حوزه علمی امری بدیهی است و قطعا همه آنچه در سخنرانی‌های این همایش گفته شده مورد تایید نیست؛ اما به عنوان برگزارکنندگان همایش صرف نظر از این که شخصا چه نظری درباره صحبت‌های هر یک از سخنرانان محترم داشتیم تلاش کردیم با رویکردی مثبت و تعاملی زمینه‌ای را برای طرح دیدگاه‌های مختلف در این همایش فراهم کنیم. البته طرح برخی آمار و موضوعات غیر مرتبط از سوی یکی از سخنرانان و واکنش تند و غیرقابل پذیرش یکی دیگر از سخنرانان، تجانسی با رویکرد همایش که تعامل مثبت با تمامی فعالان این حوزه بود نداشت که با واکنش رییس کمیسیون کشاورزی مجلس مبنی بر ضرورت پرهیز از سیاه‌نمایی در این حوزه هم مواجه شد. به هر تقدیر آنچه مسلم است چنین مراسمی برای رد و بدل دیدگاه‌های مختلف برپا می‌شود و طبیعی است که گاهی ممکن است سخنرانی از جاده انصراف هم خارج شود و این هزینه‌ای است که باید برای توسعه علمی پرداخت و از همه خصوصا مسوولان انتظار می‌رود سعه صدر بیشتری نشان دهند.

قره یاضی خاطرنشان کرد: شخصا معتقدم پژوهشگران کشور به ویژه در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی دارای دستاوردهای قابل توجه در حوزه ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک و حوزه‌های دیگر از قبیل ژنومیکس، پروتئومیکس، مارکرها، کشت بافت و… هستند و این که مثلا سوال شود پژوهشکده 15 سال چه کرده است پاسخ مناسبی نمی‌تواند داشته باشد و نظیر این سوال است که مثلا فلان مسوول در طول 10 سال فعالیت خود چه کرده است. به جای طرح این قبیل سوالات و مطالب نسنجیده باید قدردان محققان بود و برای تسهیل فعالیت آنها در جهت توسعه پایدار و پیشرفت روز از افزون کشور تلاش کرد که جا دارد که از تک تک اعضای هیات علمی و محققان و دانشجویان پژوهشکده و سایر مراکز علمی و دانشگاهی که در برگزاری این همایش تلاش کردند قدردانی کنم.
وی تصریح کرد: مراسم اختتامیه همایش هم با استقبال قابل توجه اساتید، محققان و مسوولان از جمله معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، نماینده رییس جمهور در شورای ملی ایمنی زیستی و روسای انجمن‌های علمی با شکوه خاصی برگزار شد که در این مراسم از مراکز پژوهشی و تولیدی برتر، دانش آموزان برگزیده و خبرنگاران برتر این حوزه که از استوانه‌های توسعه علم و فناوری کشور و پیگیری مسائل این حوزه هستند نیز تقدیر شد.

 قره یاضی در پایان با تشکر از حمایت‌های وزیر و معاون آموزش و تحقیقات وزیر جهاد کشاورزی از برگزاری همایش و رویکرد مثبت سازمان حفاظت محیط زیست در دوره جدید خاطرنشان کرد: در شرایطی که جامعه ایمنی زیستی کشور با ابلاغ قانون ملی ایمنی زیستی و تدوین آیین نامه اجرایی این قانون در آستانه فصلی تازه از حیات خود و نقش‌آفرینی جدی تر در حوزه های مختلف کشاورزی، سلامت و …، عزم خود را برای همدلی و همگامی هر چه بیشتر جزم کرده از فعالان این حوزه انتظار می‌رود با رویکردی سنجیده تر و فارغ از مسائل غیر علمی و حاشیه‌یی در جهت رفع سوء تفاهم ها و کاهش اختلافات که امری بدیهی در مباحث علمی و تخصصی است گام بردارند و در این میان از مدیران و مسوولان این حوزه نیز که با حضور در این همایش عزم خود را برای همدلی و تعامل هر چه بیشتر در این حوزه نشان داده‌اند انتظار می رود با مدارا و انتقادپذیری هر چه بیشتر در برابر ابراز دیدگاه‌های مخالف به تحقق این همدلی و تعامل کمک کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.