دکتر مهبودی: شتاب تحولات بیوتکنولوژی دنیا و ضرورت هشیاری جمهوری اسلامی برای ترسیم جای‌پای خود

دکتر مهبودی رئیس شبکه بیوتکنولوژی پزشکی که به عنوان سخنران کلیدی در هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی سخن می‌گفت، با تشریح سناریوی سیاستمداران موثر در جهان در عرصه بیوتکنولوژی پزشکی و نقشه آنها برای کشورهای درحال توسعه‌ای نظیر ایران، از شتاب روزافزون کشورهای دنیا در تولید ثروت از علم وفناوری و مقابله با توسعه فناوری در کشورهای در حال توسعه خبرداد و افزود…

دکتر مهبودی رئیس شبکه بیوتکنولوژی پزشکی که به عنوان سخنران کلیدی در هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی سخن می‌گفت، با تشریح سناریوی سیاستمداران موثر در جهان در عرصه بیوتکنولوژی پزشکی و نقشه آنها برای کشورهای درحال توسعه‌ای نظیر ایران، از شتاب روزافزون کشورهای دنیا در تولید ثروت از علم وفناوری و مقابله با توسعه فناوری در کشورهای در حال توسعه خبرداد و افزود: تا زمانی که به سمت تولید نرویم مورد تشویق مسئولین قرار می‌گیریم اما به محض خروج از عرصه پژوهش و ورود به تولید انبوه و تولی ثروت از جنبه بین‌المللی مورد تهاجم و در کمال تعجب از سوی داخل مورد بی‌مهری و مخالفت قرار‌می‌گیرد. وی ضمن تحسین پیشرفت‌های به عمل آمده در حوزه بیوتکنولوژی پزشکی در بخش دولتی و بخش خصوصی مشکلات و چالش‌های پیش روی توسعه بیوتکنولوژی را از سنخ مدیریتی دانست که درعین واقعیت، تحریم‌ها و شرایط بین‌المللی را مستمسکی برای مخالفت و بازدارندگی قرار‌می‌دهند.

ما می‌توانیم در داروهای نوترکیب توفیق جهانی و صنعت بیوتکنولوژی داشته باشیم. وی افزود ما باید دنبال داشتن علائم تجاری (برند) هم باشیم. وی افزود: "ما قابلیت تبدیل شدن به عنوان یک بازیگر اصلی در عرصه بیوتکنولوژی کشاورزی را هم داریم". در حوزه بین‌المللی نیز اگرچه به محض اینکه ما پایمان را از مرزهای کشور بیرون بگذاریم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد ولی قدرت فارغ آمدن بر این مشکل را هم داریم و می‌توانیم راه خود را باز کنیم. مشکل اصلی ما در داخل است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.