«شنگول» و «منگول» ناجی بیماران هموفیلی می شوند!

مهر: مسئول آزمایشگاه مزرعه رویان جهاد دانشگاهی از تایید بیان ژن فاکتور 9 انعقادی انسانی در شیر بزهای تراریخته شنگول و منگول خبر داد و گفت: با انجام مراحل خالص سازی پروتئین از شیر، در نهایت بیان پروتئین فاکتور 9 انعقادی در شیر شنگول تایید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر: مسئول آزمایشگاه مزرعه رویان جهاد دانشگاهی از تایید بیان ژن فاکتور 9 انعقادی انسانی در شیر بزهای تراریخته شنگول و منگول خبر داد و گفت: با انجام مراحل خالص سازی پروتئین از شیر، در نهایت بیان پروتئین فاکتور 9 انعقادی در شیر شنگول تایید شد.

رحمان فاخری با اشاره به آخرین تحقیقات بر روی بزهای تراریخته تولید شده در پژوهشگاه رویان افزود: بزهای تراریخته تولید شده با نامهای "شنگول" و "منگول" حاوی پروتئین فاکتور 9 انعقادی هستند از این رو درصدد بودیم تا این پروتئین را در شیر این بزها بیان کنیم.

مسئول آزمایشگاه مزرعه رویان جهاد دانشگاهی به وضعیت باردار شدن بزهای تراریخته شنگول و منگول اشاره کرد و اظهار داشت: شیر "شنگول" با به دنیا آمدن بزغاله آن جمع آوری و پروسه‌های تخلیص پروتئین از شیر انجام شد.

وی با اشاره به نتایج نهایی مراحل خالص سازی، خاطر نشان کرد: نتایج نهایی حاکی از آن بود که بیان فاکتور 9 انعقادی انسانی در شیر تایید شده و میزان بیان در حد مطلوبی است. فاخری با وضعیت منگول، یادآور شد: بزغاله "منگول" نیز در فروردین ماه سال جاری به دنیا آمد که شیر این بز نیز جمع آوری و ذخیره سازی می شود تا مراحل خالص سازی پروتئین از شیر انجام شود.

مسئول مرکز رشد رویان همچنین از انجام آزمایشهایی برای تایید بیان فاکتور 9 انعقادی در شیر خبر داد و اضافه کرد: برای این منظور آزمایشهایی برای انعقاد خون با این فاکتور انجام شد و نتایج آزمایش‌ها نشان داد که بیان ژن فاکتور 9 انعقاد انسانی اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه فاکتور 9 انعقادی برای درمان بیماران مبتلا به هموفیلی نوع B استفاده می شود، افزود: اینکه بخواهیم این فاکتور را به عنوان دارو در اختیار مبتلایان قرار دهیم پروسه ای است که باید ابتدا مجوزهای وزارت بهداشت را دریافت کند.

فاخری با تاکید بر اینکه روش‌های به کاربرده شده در تولید فاکتور 9 انعقادی برای اولین بار در کشور بوده است، توضیح داد: روش‌هایی که برای تولید این فاکتور انجام شد برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است و تاکنون چنین روشی که بخواهیم دارویی را از طریق حیوان تولید کنیم به کار برده نشده بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.