کتاب جدید انتشارات پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران منتشر شد

یکی از محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: انتشارات این پژوهشکده، کتاب جدید خود را در راستای اهداف تحقیقاتی منتشر کرد. حسن رهنما در گفتگو با خبرنگار مهر افزود…

یکی از محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: انتشارات این پژوهشکده، کتاب جدید خود را در راستای اهداف تحقیقاتی منتشر کرد. حسن رهنما در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران کتاب جدید خود را تحت عنوان "مهندسی ژنتیک گیاهی و نشانگرهای انتخابی" تالیف و منتشر کردند.

وی ادامه داد: این کتاب توسط اینجانب و غلامرضا صالحی جوزانی از محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رضا معالی امیری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تالیف شده است. این محقق گفت: کتاب یاد شده شامل پنج فصل به نام‌های گیاهان تراریخته و اهمیت آنها، مبانی مهندسی ژنتیک گیاهی، انواع نشانگرهای انتخابی، مخاطرات احتمالی نشانگرهای انتخابی و روش‌های کاهش مخاطرات نشانگرهای انتخابی است.

رهنما ضمن اشاره به اهمیت روز افزون توجه به مهندسی ژنتیک گیاهی افزود: در کنار روش‌های سنتی اصلاح نباتات، مهندسی ژنتیک این امکان را فراهم کرده است که بدون محدودیت، هر صفتی را از هر منبع ژنتیکی به گیاهان منتقل کنیم.

استفاده از مهندسی ژنتیک برای موارد مختلف کاربرد دارد

وی گفت: استفاده از مهندسی ژنتیک برای موارد مختلف از قبیل تولید گیاهان مقاوم به آفات و بیماری‌ها، گیاهان مقاوم به علف کش و گیاهان مقاوم به تنش‌های غیر زیستی کاربرد دارد.

این محقق پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران ادامه داد: افزایش کیفیت فراورده‌های غذایی، تولید انواع پروتئین‌های نوترکیب، واکسن‌ها و همچنین افزایش تولید متابولیت‌های دارویی از دیگر موارد در این زمینه است.

رهنما افزود: مهندسی ژنتیک گیاهی، به جای تغییر محیط برای رشد مناسب گیاه، تغییر گیاه جهت سازگاری با محیط زیست صورت می‌گیرد.

وی گفت: این کتاب برای کلیه علاقمندان زیست فناوری، اساتید، محققان و متخصصان مهندسی ژنتیک گیاهی و همچنین کلیه دانشجویان رشته‌های زیست شناسی و زیست فناوری کاربرد دارد.

منبع: خبرگزاری مهر 28/10/1390

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.