تغییر سیستم ایمنی پشه برای جلوگیری از ابتلا به مالاریا

پژوهشگران موسسه پژوهشی مالاریای جونز هاپکینز برای اولین بار ثابت کرده‌اند که می‌توان سیستم ایمنی درونی پشه آنوفل (ناقل میکروب مالاریا) را به صورت ژنتیک تغییر داد تا از انتقال انگل مالاریا به انسان جلوگیری شود.

پژوهشگران موسسه پژوهشی مالاریای جونز هاپکینز برای اولین بار ثابت کرده‌اند که می‌توان سیستم ایمنی درونی پشه آنوفل (ناقل میکروب مالاریا) را به صورت ژنتیک تغییر داد تا از انتقال انگل مالاریا به انسان جلوگیری شود. همچنین آن‌ها نشان داده‌اند که تغییر ژنتیک تحت شرایط آزمایشگاهی تاثیر کمی بر روی سازگاری پشه ایجاد می‌کند. یافته‌های این پژوهشگران در 22 دسامبر در مجله PLoS منتشر شده است.

یکی از نویسندگان اصلی این پژوهش دکتر جورج دیموپولوس درباره این مطلب گفت: "زمانی که پشه از انسان آلوده تغذیه می‌کند، سیستم ایمنی پشه آنوفل قادر است در مقیاس وسیع اما نه تمامی انگل‌هایی که باعث بیماری می‌شوند را از بین ببرند. ما این سیستم ایمنی را به صورتی تغییر داده‌ایم که پشه‌های بوجود آمده بتوانند به طور موثرتری از انتقال انگل مالاریای انسانی Plasmodium falciparum جلوگیری کنند."

وی در ادامه گفت: " مالاریا یکی از بیماری‌های مهمی است که سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند. امروزه پشه‌ها و انگل‌های مالاریا به حشره‌کش‌ها و داروها مقاوم‌تر شده‌اند بنابراین به روش‌های جدیدی برای کنترل آن‌ها نیاز داریم. ما قدم بسیار بزرگی را در جهت تولید نژاد جدیدی از پشه برداشته‌ایم که می‌تواند منجر به محدود شدن انتقال مالاریا شود."

در جهان بیش از 225 میلیون نفر به بیماری مالاریا مبتلا هستند. هر ساله این بیماری تقریبا در حدود 800 هزار قربانی دارد که بیشتر آن‌ها کودکان ساکن آفریقا هستند. هزینه‌های این پژوهش توسط موسسه ملی سلامت و موسسه پژوهشی مالاریای جونز هاپکینز فراهم شده است.

مآخذ: http://www.sciencedaily.com/releases/2012/01/120105111946.htm

ترجمه: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.