رييس پژوهشگاه رويان خبر داد: تخليص نمادين پروتئين‌هاي دارويي نوترکيب از شير حيوانات تراریخته تا پايان امسال

دکتر حميد گورابي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، ضمن بيان اين مطلب که رساندن يک داروي نوترکيب به بازار مشکل است، عنوان کرد: موسسه رويان نسبت به اين موضوع نگرش متفاوتي دارد.

دکتر حميد گورابي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، ضمن بيان اين مطلب که رساندن يک داروي نوترکيب به بازار مشکل است، عنوان کرد: موسسه رويان نسبت به اين موضوع نگرش متفاوتي دارد. براي تهيه يک فرآورده نوترکيب نيازي نيست رده‌هاي سلولي که توليد کننده اين داروهاي نوترکيب هستند را از کشورهاي خارجي وارد کنيم بلکه بايستي خودمان به اين فناوري در داخل کشور مجهز شويم.

وي افزود: اکنون به نظر مي‌رسد عمده داروهاي نوترکيبي که تحت عنوان داروهاي ايراني در بازار موجودند، منبع و بيس خارجي دارند. هدف‌گذاري ما اين است که بتوانيم از رده‌هاي سلولي توليد داخل و همچنين حيوانات تراریخته براي تهيه فرآورده‌هاي دارويي نوترکيب استفاده کنيم.

رئيس پژوهشگاه رويان با بيان اين که در حال حاضر دو پروتئين دارويي را در شير حيوانات تراريخته شناسايي کرده و مشغول تخليص اين پروتئين‌ها هستيم، عنوان کرد: البته انجام اين کار نيازمند در اختيار داشتن امکانات و بودجه مالي لازم است که وزارت بهداشت قول مساعدت در اين زمينه را به ما داده است.

وي ادامه داد: پيش بيني ما اين است که با تحقق اين وعده‌ها تا پايان سال جاري عمليات تخليص اين پروتئين‌ها به پايان برسد. البته بايد توجه داشت که اين اقدام حالت نمادين دارد چرا که تهيه فرآورده‌هاي دارويي نوترکيب از طريق حيوانات ترنس ژنيک بسيار مشکل است و در حال حاضر تنها يک دارو در تمام دنيا از طريق حيوانات تراریخته توليد و وارد بازار شده است.

گورابي تاکيد کرد: البته اکنون به کمک روش‌هاي ديگر مشغول توليد اين داروها هستيم که از جمله آنها مي‌توان به کشت سلولي اشاره کرد.

منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران – تهران

كد خبر:  9010-00967

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.