چین: 1200؛ ایران: صفر!

چین در مدت سه سال بیش از 1200 مجوز محصولات تراریخته صادر کرده؛ ایران طی هفت سال صفر!
عصر روز دوشنبه 17 بهمن ماه نشست تخصصی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی در ایران و چین با سخنرانی دکتر شو که …

چین در مدت سه سال بیش از 1200 مجوز محصولات تراریخته صادر کرده؛ ایران طی هفت سال صفر!
عصر روز دوشنبه 17 بهمن ماه  نشست تخصصی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی در ایران و چین با سخنرانی دکتر شو که به دعوت مرکز اطلاعات بیوتکنولوزی ایران و انجمن ایمنی زیستی ایران از کشور چین برای شرکت در این نشست و تدریس در کارگاه به ایران آمده بود، برگزار شد. دکتر شو با ابراز خوشوقتی از حضور در ایران گفت: " چین اولین کشوری است که در سال 1995 توتون تراریخته را در حدود یک میلیون هکتار به زیر کشت برد. در سال 1997 کشت توتون تراریخته متوقف شد چون کشورهای اروپایی آنرا نخریدند. در خلال 30 سال گذشته بیش از 50 گونه گیاهی تراریخته، 20 گونه حیوانی تراریخته و30 نوع میکروب تراریخته را با استفاده از بیش از 200 ژن تولید کرده است.
در مارس سال 1963 اولین برنامه فناوری‌های نو (High Tech) چین شروع شد . سپس صندوق حمایت از پژوهشگران تاسیس شد و در نهایت وزارت کشاورزی چند سال گذشته بودجه‌ای بالغ بر 4 میلیارد دلار برای بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک محصولات کشاورزی اختصاص داده است که منحصرا برای بیوتکنولوژی کشاورزی و پنج محصول گیاهی برنج، پنبه، گندم، سویا، ذرت و سه حیوان خوک، گاو و گوسفند در نظر گرفته شده است.
مهندسی ژنتیک در چین بیشتر در مورد مقوله‌های مقاومت به آفات و بیماری‌ها، تحمل به علف‌کش، تحمل شوری و توسعه کیفیت بوده است.
وی افزود: " تا کنون محصولات تراریخته‌ای نظیر گوجه‌فرنگی،‌ فلفل،‌ پنبه،‌ اطلسی‌ و خربزه درختی به تصویب رسیده‌اند. در سال 2009 دو نوع برنج تراریخته و یک نوع ذرت تراریخته مجوز ایمنی زیستی دریافت کرده‌اند ولی بعد از آن هنوز به طور بسیار انبوه تجاری‌سازی نشده‌اند. یعنی با وجود اینکه ده هزار هکتار زیر کشت برنج تراریخته است اما به دلیل مخالفت‌های گروه‌های غیر دولتی و صلح سبز هنوز در سطح وسیع تجاری‌سازی نشده‌اند.
وی در ادامه گفت: " فهرست واردات مورد تایید کشور چین شامل سویا، ذرت، پنبه، کلزا و به طور کلی 21 نوع محصول تراریخته از چهار گیاه زراعی است. کشور چین 15 میلیون تن سویا تولید می‌کند این درحالیست که میزان واردات سویا به چین 55 میلیون تن است که بیشتر آنها از آرژانتین، برزیل و آمریکا است که تقریبا همه محصول سویای آنها تراریخته است." وی افزود:"در چین تعداد 49 آزمایشگاه مجهز ردیابی مربوط به وزارت کشاورزی 24 آزمایشگاه در مبادی ورودی و تعداد زیادی مربوط به شرکت‌های خصوصی وجود دارد.
وی افزود: تنها در طول سه سال از 2002 تا 2005 تعداد 1525 مورد تقاضای مجوز تولید محصولات تراریخته دریافت شده که تنها با 248 مورد آن مخالفت شده و 1277 مورد از این تقاضاها مورد موافقت قرار گرفته است.
در سال 1997 حدود 93 درصد محصولات تراریخته که در چین کشت می‌شدند مربوط به بذرهای شرکت مونسانتو بوده و تنها 7 درصد آن توسط دانشمندان چینی تهیه می‌شد و این درحالیست که در سال 2008 این مسئله کاملا برعکس شده و تنها 7 درصد محصولات تراریخته زیر کشت چین از مونسانتو تهیه می‌شود و بقیه حاصل تلاش دانشمندان چینی است. در حال حاضر زیر پنج درصد محصولات تراریخته کشت شده در چین از مونسانتو تهیه می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.