از بین بردن آلودگی‌های نفتی با باکتری‌ها توسط محققان ایرانی

محققان ایرانی موفق به تولید باکتری‌هایی شدند که علاوه بر از بین بردن آلودگی‌های زیست محیطی در محل حفر چاه‌های نفتی، موجب حاصلخیزی خاک منطقه می‌شوند.

محققان ایرانی موفق به تولید باکتری‌هایی شدند که علاوه بر از بین بردن آلودگی‌های زیست محیطی در محل حفر چاه‌های نفتی، موجب حاصلخیزی خاک منطقه می‌شوند.
به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز (23 فوریه / 4 اسفند )، «سعید قاضی مغربی» روز چهارشنبه در مراسم گشایش نخستین همایش ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی افزود: استفاده از این نوع باکتری‌ها در منطقه مارون اهوازموجب شده است که آلودگی‌های ناشی از حفر چاه نفتی از محیط به طور کامل زدوده شود .
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر محققان جهاد دانشگاهی در حال تکمیل این پروژه هستند و در آینده نزدیک با توجه به نیاز کشور، این پروژه در سطح وسیع کاربردی می‌شود.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی اظهار داشت: درحال حاضر نفت به عنوان یک محصول استراتژیک کشور محسوب و حفر چاه‌های نفتی به طور روزانه در کشور انجام می‌شود بنابراین آلودگی‌های نفتی در کشور غیرقابل اجتناب است در نتیجه نیاز به این محصول در کشور وجود دارد.
به گفته وی برای رسیدن به اهداف چشم انداز کشور در زمینه زیست فناوری به مواردی همچون ارتقای محصولات زیست فناوری، بهبود عملکرد در تولید فرآورده‌های زیستی و ایجاد زمینه‌های لازم برای ورود به بازاهای جهانی نیاز داریم .
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: زیست فناوری مهمترین فناوری‌های نوین قرن حاضر محسوب می‌شود و پیشرفت درآن موجب توسعه اجتماعی، علمی و اقتصادی می‌شود . دسترسی به این نوع فناوری در حوزه‌های مختلف، اقتدار ملی را به دنبال دارد و دستیابی به فناوری زیستی کم از دستیابی به دانش «انرژی هسته ای» نیست.
قاضی مغربی تنوع زیستی کشور ایران را بالاترین سرمایه در حوزه فناوری زیستی دانست و گفت: تنوع اقلیمی و آب و هوایی کشور موجب شده است که ایران به سرمایه قابل توجهی در زمینه ژنتیک انسانی، حیوانی و گیاهی دست یابد.
به گزارش ایرنا، به گفته وی امروزه فناوری زیستی در بسیاری از علوم فنی مهندسی، پزشکی، کشاورزی وعلوم انسانی وارد شده است به طوری که پزشکی از حالت سنتی خارج شده و جای خود را به پزشکی مولکولی داده است و دانشمندان به دنبال ایجاد راهی برای دستیابی به گیاهان و جانوران تراریخته و مقاوم به بیماری‌ها و آفات هستند.
منبع: جام نیوز
کد خبر:   62666
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.