نشست خبری دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران برگزار شد

نشست خبری دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران امروز صبح با حضور رئیس انجمن ژنتیک ایران دکتر مختار جلالی جوران، دکتر سیروس زینلی دبیر علمی کنگره، دکتر عبدالرضا صالحی دبیر اجرایی کنگره و با حضور جمعی از خبرنگاران از رسانه‌های مختلف در ساختمان دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

نشست خبری دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران امروز صبح با حضور رئیس انجمن ژنتیک ایران دکتر مختار جلالی جوران، دکتر سیروس زینلی دبیر علمی کنگره، دکتر عبدالرضا صالحی دبیر اجرایی کنگره و با حضور جمعی از خبرنگاران از رسانه‌های مختلف در ساختمان دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
ابتدا دکتر مختار جلالی با اشاره به تاریخچه انجمن ژنتیک گفت: "انجمن ژنتیک یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های علمی در ایران است که در سال 1345 تأسیس شد. در فاصله‌ی زمانی سال‌های 1347 تا 1357 هفت کنگره برگزار شد و بعد از انقلاب این انجمن در سال 1368 فعالیت دوباره خود را آغاز کرد. امروز این انجمن بیش از 1500 نفر عضو دارد. بر طبق اساسنامه، هیئت مدیره این انجمن متشکل از 2 نفر متخصص در ژنتیک انسانی، 2 نفر متخصص در ژنتیک جانوری، 2 نفر متخصص در ژنتیک گیاهی و یک نفر در ژنتیک پروکاریوتهاست. به طور کلی انجمن دارای 4 شاخه اصلی انسانی، گیاهی، ریزسازواره و جانوری است."
رئیس انجمن ژنتیک در ادامه افزود: " تا امروز این انجمن 11 کنگره در سطح ملی برگزار کرده است. همچنین این انجمن دارای مجله علمی- پژوهشی ژنتیک نوین و یک خبرنامه است. انجمن در نظر دارد دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران را در تاریخ 1 تا 3 خرداد ماه 1391 در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی در تهران برگزار کند. مهلت ارسال مقالات به این کنگره 15 اسفند ماه امسال تعیین شده است، جهت اطلاعات بیشتر در ارتباط با دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران می‌توانید به نشانی اینترینتی www.geneticscongress.ir مراجعه کنید. "
وی افزود: "پیش‌بینی ما اینست که بیش از 1000 مقاله علمی-پژوهشی برای این کنگره ارسال شود. داوری مقالات شروع شده است و برای هر مقاله حداقل سه داور در نظر گرفته شده است." دکتر جلالی در مورد برنامه‌های جانبی کنگره گفت: "تعداد 4 تا 5 کارگاه آموزشی در خلال برگزاری کنگره دوازدهم خواهیم داشت. همچنین در کنار برگزاری کنگره هم‌اندیشی‌هایی با عناوین تجاری‌سازی و جهانی‌سازی محصولات، اخلاق در ژنتیک، جایگاه ژنتیک در ایران و جهان و حفظ ذخایر ژنتیک برگزار خواهد شد."
یکی از خبرنگاران در مورد موضوع ممیزی سلول‌های بنیادین سوال کرد  دکتر جلالی گفت: "برای این که مشخص شود جایگاه ایران در زمینه سلول‌های بنیادین کجاست و همچنین برای ارزیابی توانایی ایران و مقایسه آن با کشورهای منطقه این ممیزی صورت گرفته است. همچنین بیش از 1000 ساعت برای تهیه ممیزی سلول‌های بنیادین وقت گذاشته شده و در قالب یک گزارش همراه با داده‌های آماری در بهار سال جدید به دفتر ریاست جمهوری ارسال خواهد شد."
یکی دیگر از خبرنگاران سوال کرد جایگاه ما در زمینه سلول‌های بنیادین کجاست؟ دکتر زینلی دبیر علمی کنگره دوازدهم که یکی از مسئولین تهیه این ممیزی است گفت: "با توجه به حجم تحقیقات انجام شده در این زمینه و کارهایی که ستاد توسعه سلول‌های بنیادین و مراکز تحقیقاتی به طور گسترده انجام می‌دهند باید بگویم که ما در چند سال آینده شاهد کاربرد سول‌های بنیادین خواهیم بود. اگرچه هم‌اکنون برخی از موسسات از آنها استفاده می‌کنند ولی هنوز اجازه آن توسط معاونت غذا و دارو صادر نشده است. دکتر زینلی در ادامه گفت: "کشور ما در مورد هزینه پژوهشی بسیار عقب‌افتاده و فقیر است. اما با این وجود دانشجویان و یا مراکزی که در زمینه سلول‌های بنیادین فعالیت می‌کنند دستاوردهای بسیاری داشته‌اند. با اینکه در برنامه چهارم تصویب شد که سه درصد از درآمد ناخالص ملی به امور پژوهشی اختصاص داده شود ولی در عمل با اعداد و ارقام حدود نیم درصد از درآمد ناخالص ملی صرف امور پژوهشی می‌شود. اگر ما در زمینه سلول‌های بنیادین نصف کشور ترکیه سرمایه‌گذاری کنیم دو برابر نتیجه می‌گیریم."

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.