نسل جديد درمانگر سرطان پستان

رييس پژوهشگاه فناوري‌هاي نوين علوم زيستي جهاد دانشگاهي با اشاره به تاريخچه‌ تاسيس و روند پيشرفت و توسعه‌ فعاليت‌هاي اين پژوهشگاه از توليد ۵۷۲ كلون آنتي بادي منوكلونال عليه ۲۰۷ آنتي‌ژن مختلف، پايان يافتن ۱۸۳ طرح پژوهشي تاكنون…

رييس پژوهشگاه فناوري‌هاي نوين علوم زيستي جهاد دانشگاهي با اشاره به تاريخچه‌ تاسيس و روند پيشرفت و توسعه‌ فعاليت‌هاي اين پژوهشگاه از توليد ۵۷۲ كلون آنتي بادي منوكلونال عليه ۲۰۷ آنتي‌ژن مختلف، پايان يافتن ۱۸۳ طرح پژوهشي تاكنون، پيگيري ۷۶ طرح پژوهشي و ارائه‌ بيش از ۶۵۳ خلاصه مقاله علمي به كنگره‌هاي داخلي و بين‌المللي به عنوان بخشي از دستاوردها و فعاليت‌هاي اين پژوهشگاه خبر داد.
به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، دكتر محمد مهدي آخوندي كه در مراسم آغاز عمليات احداث مجتمع تحقيقاتي، آموزشي و درماني ابن‌سينا سخن مي‌گفت، اظهار كرد: ۱۴ سال از شكل‌گيري ايده‌ پژوهشگاه ابن‌سينا در سال ۱۳۷۶ و ۱۳ سال از تشكيل آن در جهاد دانشگاهي مي‌گذرد. ايده‌اي براي تاسيس پايگاهي علمي، تحقيقاتي و بسط و توسعه‌ علمي در دو زمينه‌ جديد و مورد نياز باروري و ناباروري و سرطان كه هم از نظر تكنولوژي و هم از نظر رفع نياز درماني، نيازمند رشد و توسعه‌ي جهاني است.
وي در ادامه با اشاره به تاريخچه‌ تاسيس و فعاليت اين پژوهشگاه خاطرنشان كرد: از نظر توسعه‌ فضاي كالبدي، اين پژوهشگاه از ۱۲ متر در سال ۷۷ به هفت هزار و ۱۰۰ متر در سال ۹۰ رسيده و در اين پروژه‌ در حال ساخت نيز زميني به مساحت پنج هزار متر مربع در كرج براي آزمايشگاه حيواني و زميني در بزرگراه نيايش تهران به وسعت پنج هزار متر مربع براي مجتمع تحقيقاتي، آموزشي و درماني ابن سينا اختصاص يافته است. همچنين اين پژوهشگاه در سال ۷۷ با ۱۲ نفر نيروي انساني كار خود را آغاز كرد و هم اكنون بيش از ۴۶۰ نيروي انساني دارد.
آخوندي با بيان اين كه تلاش براي تهيه‌ دستگاه‌ها و تجهيزات مورد نياز پژوهشگران و ايجاد زمينه‌هاي همكاري مشترك با مراكز تحقيقاتي داخلي و خارجي از جمله فعاليت‌هاي اين پژوهشگاه در راستاي توسعه‌ تجهيزات است، تصريح كرد: براي توسعه‌ اعتبارات با وجود اين كه جهاد دانشگاهي، نهادي عمومي و غير دولتي بوده و اعتبارات دولتي آن به منزله‌ كمك براي توسعه است در راستاي تامين اعتبارات مرتبط با فعاليت‌ها در سه زمينه‌ تاسيس مركز درمان ناباروري، جهت‌گيري براي توليد داروهاي مورد نياز درمان سرطان و پيگيري مستمر براي افزايش اعتبارات دولتي به هفت ميليارد تومان در سال جاري تلاش كرده و مي‌كنيم.
رييس پژوهشگاه فناوري‌هاي نوين علوم زيستي جهاد دانشگاهي ابن‌سينا در خصوص فعاليت‌هاي پژوهشي اين پژوهشگاه عنوان كرد: پژوهشگاه ابن‌سينا از يك گروه پژوهشي در سال ۷۸ به ۱۱ گروه در سال جاري رسيده و از يك پژوهشكده‌ بيوتكنولوژي توليد مثل به سه پژوهشكده‌ آنتي بادي منوكلونال، نانوبيوتكنولوژي‌ و بيوتكنولوژي توليد مثل توسعه پيدا كرده است. همچنين تاكنون ۱۸۳ طرح پژوهشي به پايان رسيده و ۷۶ طرح نيز در دست اجراست.
آخوندي ادامه داد: تاكنون ۶۵۳ خلاصه مقاله در كنگره‌هاي داخلي و بين‌المللي و ۴۰۵ مقاله در مجلات علمي پژوهشي داخلي و بين‌المللي و دهها اختراع در كشور به ثبت رسيده و اميدواريم در سال آينده بتوانيم نسبت به ثبت پتنت‌هاي بين‌المللي اقدام كنيم.
وي با اشاره به عضويت پژوهشگاه ابن‌سينا در شش شبكه‌ ملي پزشكي مولكولي، نانو، بيوتكنولوژي، سلول‌هاي بنيادي، سرطان و شبكه‌ آزمايشگاه‌هاي علمي ايران تصريح كرد: اين پژوهشگاه داراي دو مجله‌ علمي پژوهشي توليد مثل و بيوتكنولوژي است كه مجله‌ دوم موفق به ثبت در نمايه‌ ISI شده است. همچنين با تاسيس زيست بانك نمونه‌هاي نادر و ارزشمند در زمينه‌ توليدمثل و سرطان و تاسيس سه مجموعه‌ Animal lab و يك آزمايشگاه موش‌هاي داراي نقص سيستم ايمني كه براي آنتي‌بادي‌هاي درماني توليد شده كاربرد دارند به فعاليت خود ادامه مي‌دهيم.
رييس پژوهشگاه فناوري‌هاي نوين علوم زيستي جهاد دانشگاهي درباره‌ي فعاليت‌هاي آموزشي اين پژوهشگاه در سال‌هاي فعاليت خود خاطرنشان كرد: اين پژوهشگاه داراي ۱۵۰ دانش آموخته در مقاطع تحصيلات تكميلي و ۳۴ دانشجوي در حال تحصيل است و توانسته مجوز چهار دوره‌ دكتري تخصصي در زمينه‌هاي ژنتيك، بيوتكنولوژي، ايمونولوژي و بيولوژي توليد مثل را هم از وزارت بهداشت اخذ كند.
آخوندي ادامه داد: پژوهشگاه ابن‌سينا با آغاز دوره‌هاي دكتري پژوهش محور توانسته در سال جاري مجوز برگزاري اين دوره‌ها را براي ۲۰ دانشجو اخذ كرده و همچنين با ارتقاي دفتر آموزش علوم خود نسبت به برگزاري ۱۷ سمينار و كنگره ملي، ۱۴۰ كارگاه و برنامه آموزشي و ۴۱۰ سخنراني و نشست علمي اقدام كند.
وي همچنين در خصوص فعاليت‌هاي درماني پژوهشگاه فناوري‌هاي نوين علوم زيستي ابن سينا عنوان كرد: اين پژوهشگاه با تاسيس جامع‌ترين مركز درمان ناباروري كه با هدف تشخيص و درمان قطعي و مشاركت بيش از ۲۲ تخصص آغاز شده بود، فعاليت خود را ادامه داده و توانسته شش كلينيك تخصصي منحصر به فرد در زمينه‌هاي تشخيص و درمان ناباروري، تشخيص و درمان سقط‌هاي مكرر، اهداء و درمان هاي شخص ثالث، پره‌ناتولوژي، سلامت جنسي و درمان اندومتريوز راه‌اندازي كند. تاسيس جامع‌ترين آزمايشگاه تخصصي تشخيص طبي، ژنتيك مولكولي، سيتوژنتيك، ايمونولوژي، آندرولوژي و غيره از ديگر فعاليتهاي پژوهشگاه ابن سينا در زمينه‌ درمان ناباروري است.
آخوندي ادامه داد: كمك به توسعه‌ي فعاليتهاي كاربردي در حوزه بيوتكنولوژي در كشور با تاسيس مركز رشد زيست فناوري ابن‌سينا و اخذ مجوز از وزارت بهداشت از ديگر فعاليت‌هاي اين پژوهشگاه بوده كه در سال جاري هشت شركت در اين مركز رشد و پارك فناوري البرز تاسيس شده است.
وي با بيان اين كه سقط‌هاي مكرر، اندومتريوز، حفظ باروري، اهداي گامت و جنين، سلامت جنسي، سلول‌هاي بنيادي مرتبط با سرطان توليد مثل، حيوانات تراريخته و اپيدميولوژي ناباروري از اهداف و جهت‌گيري‌هاي تعيين شده در زمينه‌ي طب توليد مثل در پژوهشگاه ابن‌سينا است، اظهار كرد: همچنين در مينه‌ تشخيص و درمان سرطان، ایمینوتراپی با توليد آنتي‌بادي‌هاي منوكلونال و پلي‌كلونال و همچنين توليد واكسن‌هاي درماني از جمله فعاليت‌هاي اين پژوهشگاه بوده كه تاكنون موفق به توليد ۵۷۲ كلون آنتي‌بادي منوكلونال عليه ۲۰۷ آنتي‌ژن مختلف شده‌ايم.
رييس پژوهشگاه فناوري‌هاي نوين علوم زيستي جهاد دانشگاهي (ابن سينا) در ادامه با اشاره به دريافت مجوز آزمايشگاه رفرنس براي ۴۲ فرآورده از وزارت بهداشت و شناسايي اين پژوهشگاه به عنوان مركز معتمد وزارت بهداشت براي ارزيابي واكسن‌هاي MMR و DTP ( سرخك، سرخجه، ديفتري، اوريون، كزاز و سياه سرفه ) خاطرنشان كرد: استقرار فناوري توليد آنتي‌بادي‌هاي منوكلونال در كشور، استقرار فناوري توليد آنتي‌بادي‌هاي منوكلونال درماني از طريق مهندسي ژنتيك و تلاش براي رفع نيازهاي آنتي بادي‌‌هاي درماني از طريق تاسيس مجتمع توليد آنتي‌بادي‌هاي منوكلونال با حمايت و همكاري وزارت صنايع از جمله فعاليت‌هاي پژوهشگاه ابن سينا در زمينه‌هاي درماني است.
آخوندي در پايان به كارگيري فناوري نانو به عنوان يكي از شاخص‌ترين فناوري‌هاي اخير در تشخيص و درمان هدفمند سرطان و بيماري‌هاي صعب‌العلاج را از ديگر فعاليتهاي پژوهشگاه ابن سينا برشمرد و تصريح كرد: به كارگيري فناوري نانو در درمان سرطان و بيماري‌هاي صعب‌العلاج با ساخت نانو ذرات كوانتومي در تشخيص درمان سرطان، ساخت نسل جديد ايمنوليپوزوم براي درمان سرطان پستان، سنتز و فعال‌سازي و بهينه‌سازي نانو ساختارهاي مغناطيسي براي ساخت رزين مغناطيسي در خالص سازي پروتئين‌ها، طراحي و توليد هيدروژل هوشمند به منظور رهايش كنترل شده‌ دارو، سنتز نانوذرات آنتي باكتريال‌هاي قوي و توليد داربست‌هاي نانويي در طراحي و كشت سه بعدي توليد بافت در پژوهشگاه ابن سينا دنبال مي‌شود. همچنين طرح‌هاي پژوهشي مشترك داخلي وبين‌المللي و كسب افتخارات متعدد از جشنواره‌هاي ملي و بين‌المللي از ديگر دستاوردهاي محققان اين پژوهشگاه است.
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۵۶

مأخذ: http://khabarfarsi.com/ext/2252200

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.